Een trilfunctie van formaat

KIJK-redactie

26 februari 2012 16:00

Megavibrator trilt brugpalen in

Een megavibrator trilt binnenkort in China de laatste van 130 enorme buispalen – 22 meter doorsnee, 40 meter lengte – de zeebodem in, voor de aanleg van twee kunstmatige eilanden. Een wereldrecord, waarvoor Nederlandse bedrijven de kennis en kunde hebben geleverd.

Voor wie even niet heeft opgelet: de Verenigde Staten zijn niet langer het land waar alles groter, beter en sneller is. Die positie is overgenomen door China, dat voorop loopt in het uitvoeren van enorme projecten. Een van die technologische prestigeprojecten is de gloednieuwe brug-tunnelverbinding over de monding van de Parelrivier tussen Hongkong, Macau en verder naar Zhuhai, een metropool op het vasteland.

Met zijn 30 kilometer wordt de nieuwe constructie langer dan de langste brug-tunnelcombinatie van dit moment, die over de Sont tussen Denemarken en Zweden. Komend vanaf Hongkong rijd je straks eerst over een brug van 5 kilometer lengte, even lang als de Zeelandbrug. Dan duik je een tunnel in van 6 kilometer, de lengte van de Westerscheldetunnel. Vervolgens rijd je wéér 23 kilometer over een brug tot Macau. Een tochtje van dertig minuten, waar het nu drie uur duurt om met de boot van Hongkong naar Macau te komen.

Op de overgang van brug naar tunnel en van tunnel naar brug komen twee kunstmatige eilanden. “In Nederland zouden we die opspuiten”, zegt Peter Middendorp, geotechnisch ingenieur en directeur van Allnamics in Den Haag. Maar het opspuiten van een eiland kost veel tijd en dat is niet handig in een gebied waar een plotselinge tyfoon alles in een keer weg kan blazen. Voor de Parelrivier is daarom gekozen voor de aanleg van een kuip van buizen en damwanden, die wordt volgestort met zand. In een periode van zeven, acht maanden levert dat een tyfoonbestendig eiland op.

Dit is het begin van een artikel uit KIJK 4/2012, in de winkel van 9 maart tot en met 5 april.

Tekst: Joost van Kasteren

Beeld: APE Holland