Warmte omzetten in elektriciteit

Naomi Vreeburg

01 november 2014 13:00

Auto’s zijn in feite kachels op wielen. Een flink deel van de verstookte brandstof ontsnapt via koelsysteem en uitlaat als warmte naar de buitenlucht. Met een techniek die bijna zo oud als de stoommachine is, kan die nutteloze energie toch worden gebruikt.

Ze zijn al gesignaleerd op de Nederlandse wegen: de eerste hybride vrachtwagens. Tijdens het rijden op diesel worden de accu’s opgeladen, waardoor de vrachtwagen een paar kilometer elektrisch kan rijden. Dat is vooral handig als je winkels moet bevoorraden in de groene zones van steden.

Het opladen van de accu’s kost wel brandstof. Dat kan efficiënter, denkt Piero Colonna. Hij is hoogleraar hernieuwbare energiesystemen aan de TU Delft en leidt daar een groep van tien onderzoekers die aan ORC-machines werken. Deze machines zijn geschikt om warmte van lage temperatuur om te zetten in arbeid. Ze worden onder andere gebruikt voor het produceren van elektriciteit uit zonnewarmte en afvalwarmte.

Colonna wil er eentje bouwen die de warmte van uitlaatgassen in elektriciteit omzet. Als het allemaal werkt zoals bedacht, zou daarmee het rendement van een motor met zo’n 10 procent toenemen. “Voor een vrachtwagen die vijftien jaar meegaat en een miljoen of meer kilometers rijdt, scheelt dat heel wat brandstof”, zegt Colonna. “En dus ook flink wat CO2-uitstoot.”

Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 13/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 13 november tot en met 10 december.

Meer informatie:

Tekst: Joost van Kasteren

Beeld: Hollandse Hoogte