Onmisbare ingrediënten voor succes op het circuit

KIJK-redactie

13 maart 2018 10:59

Formule 1

Deze maand begint in Australië het Grand Prix-seizoen weer. Grote vraag: wordt Max Verstappen de jongste wereldkampioen ooit? Dat ligt niet alleen aan hem, maar ook aan een paar andere factoren. KIJK zet ze op een rijtje.

Kleur bekennen

De Formule 1 kent strakke regels voor rubber en heeft maar één leverancier: Pirelli. Er is dus weinig speelruimte voor de teams. Maar de ruimte die er is, kan races beslissen.

Voor een droge baan zijn zeven soorten banden beschikbaar. Elke soort is makkelijk te herkennen aan een kleur op de zijkant: hypersoft (roze), ultrasoft (paars), supersoft (rood), soft (geel), medium (wit), hard (ijsblauw), superhard (oranje). De zachtste en hardste banden zijn dit jaar nieuw. Is de baan nat, dan rijden coureurs het liefst op intermediates (groen). Plenst het, dan zijn regenbanden (blauw) de enige veilige soort. Vóór de race bepaalt Pirelli uit welke drie droogweerbanden de teams kunnen kiezen. De banden voor nat weer zijn altijd beschikbaar.

Banden maken het verschil

De bandenkeuze is een kwestie van gecalculeerd risico nemen. Heeft het circuit scherpe bochten en wordt er veel geremd? Dan rijdt Max Verstappen het liefst op een zachtere band (veel grip, maar ook veel slijtage). Heeft een circuit een ruw oppervlak, een hoge asfalttemperatuur en flauwe (snelle) bochten? Dan voelt hij zich het prettigst op een hardere band (minder grip, langere levensduur).

Dat banden het verschil kunnen maken, bleek tijdens de Grand Prix op Silverstone in juli 2017. Valtteri Bottas startte vanaf de vierde positie achter Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel. Hij was de enige in de top tien op softs, de rest reed op supersofts. Pas in de 32ste ronde wisselde Bottas van softs naar supersofts en meteen daarna klokte hij de snelste raceronde. Vlak voor de finish liepen Räikkönen en Vettel bandenschade op. Bottas werd tweede achter Lewis Hamilton. Vettel werd uiteindelijk zevende en verspeelde kostbare punten voor het wereldkampioenschap.

Benieuwd naar de andere vijf ingrediënten voor succes op het circuit? Die lees je in KIJK 4/2018. Deze editie ligt in de winkel vanaf 22 maart tot en met 18 april.

Tekst: Sander Koenen

Meer informatie:

KIJK 3/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!