Op 13 september vindt in Beijing de eerste Formule E-race plaats. Deze nieuwe elektrische klasse moet het topsegment van de autosport innovatiever, groener én goedkoper maken. Bijkomende voordelen voor de toeschouwers: een lekker straalmotorgeluid en wedstrijden met meer spektakel.
Maart 2014: de autosportwereld is in rep en roer. De Formule 1, de Champions League van de racerij, is zijn karakteristieke geluid kwijt! Nieuwe reglementen hebben het indringende gehuil van de opgefokte, hoogtoerige achtcilinders verdreven. Nu klinkt de sonore brom van kleinere 1,5-liter turbomotoren met zes cilinders, die minder brandstof verbruiken en langer meegaan. Coureurs, teams en fans vinden het niks. Met het geluid is ook de ziel van de sport om zeep geholpen, hoor je overal.
Jammer voor deze tegenstanders, maar ze voeren een achterhoedegevecht. Reden: de sport moet groener én goedkoper worden. Terwijl liefhebbers over de hele wereld moord en brand schreeuwen, gaat de wereldautosportorganisatie FIA zelfs al een flinke stap verder. Achter de schermen is de afgelopen tijd hard gewerkt aan de Formule E: de eerste officiële elektrische FIA-raceklasse. Emissievrij, experimenteel en met een compleet nieuw geluid. Nu is het nog een tweede formuleklasse naast de gevestigde F1-orde. Maar met een duidelijke ambitie en een potentieel grote toekomst.
Een slimme zet. Want de Formule 1, en eigenlijk de hele brandstofgestookte autosport, staat onder druk. Zaken die altijd onlosmakelijk bij de F1 hoorden, zoals extreme verbruikscijfers (inmiddels wel beperkt tot maximaal 100 kilogram brandstof per uur), exorbitante teambudgetten en forse geluidsoverlast (tot 130 decibel), doen het imago van de sport geen goed. Past dat allemaal nog wel in deze tijd, waarin het grote publiek massaal overstapt op hybride en elektrische bespaarauto’s? En kun je het als burgemeester van een wereldstad nog wel maken om dit soort benzinefestijnen toe te laten, terwijl je van je inwoners eist dat ze hun ‘gewone’ auto’s laten staan vanwege de smog?
Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 10/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 21 augustus tot en met 17 september.
Meer informatie:
- Fia Formula-e Championship
- Electric Autosport
- The Engineer – Electric formula: inside the Formula E racing car
- Current E
Tekst: Leonard van den Berg
Beeld: Thierry Zoccolan/Getty Images