Als het over treinen en wielen gaat, denk je al snel aan de vierkante wielen waar de NS elk najaar door wordt geplaagd. Toch slijten treinwielen ook zonder die vervelende blaadjes op de rails. Maar hoe snel gaat dat?
Bij NedTrain, een dochteronderneming van de NS, doen ze het onderhoud, de reiniging en de revisie van al het rollend materiaal. En dus ook de wielen. Een treinwiel slijt gemiddeld in drie tot vier jaar tijd van zijn oorspronkelijke maat naar zijn eindmaat. Dat betekent een gemiddeld verlies van 1 millimeter per 100.000 kilometer. Aan de start van zijn loopbaan weegt het wiel ongeveer 233 kilo en als het wordt vervangen, is het zo’n 130 kilo lichter.
Maar al dat staal verliest het wiel niet alleen op het spoor. Laurens Ohlenroth van NedTrain laat weten: “De treinwielen moeten zo rond mogelijk blijven. Dat vermindert namelijk de slijtage aan andere onderdelen en het is uiteraard comfortabeler voor de treinreizigers. Daarom gaan de treinen bij iedere onderhoudsbeurt over de kuilwielenbank, een soort ondergrondse draaibank. Gemiddeld wordt bij zo’n draaibeurt 2 millimeter materiaal van de wieldiameter afgehaald. De 130 kilo die een wiel tijdens zijn levensduur verliest, kun je dus verdelen in 45 kilo wegens ‘gebruiksslijtage’ en 85 kilo op de kuilwielenbank.”
Het meeste staal gaat dus verloren door een wiel rond te houden en niet door natuurlijke slijtage.
Lees ook waarom het pijn doet als je met je vulling op een zilverpapiertje bijt.
Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!
Beeld: iStock/Getty Images