‘Dankzij context kun je een vraag beantwoorden’

KIJK-redactie

21 juni 2013 13:00

Jake Hubert

Hoe werkt zoekmachine Google nu precies? KIJK vroeg het aan search guru Jake Hubert.

Vrijwel iedere Nederlander maakt dagelijks gebruik van Google. De bediening ervan is bespottelijk simpel, maar de werking is een heel ander verhaal. Het lijkt alsof het bedrijf extreem geheimzinnig doet over de technieken, en dat terwijl de firma ondertussen zelf wel álles van de gebruikers wil weten… Maar Jake Hubert, Search-productmanager bij Google, vertelt juist graag over de zoekmachine.

KIJK: Het eerste wat bij me opkomt als ik aan Google denk, is ranking.

Jake Hubert: “Ja, daar gebeurt natuurlijk de échte magie. Als we jouw zoekopdracht hebben ontvangen en begrepen, moeten we jouw input matchen met onze data. Oftewel: een antwoord vinden op jouw vraag. Ranking is hét grote pluspunt van Google: onze rangorde van zoekresultaten is beter dan die van alle andere zoekmachines, en dat maakt ons tot marktleider.”

De vraag ligt voor de hand: hoe werkt ranking?

“Stel dat je ‘football’ intikt, dan moeten we achterhalen wat je daarmee bedoelt. We moeten nagaan of je zoekt naar uitslagen of dat je een wedstrijd wilt kijken, of je benieuwd bent naar de spelregels of dat je tickets wilt kopen, of je interesse hebt in American football of in het ‘football’ waar de rest van de wereld mee bezig is. In dagelijkse gesprekken gebruiken mensen context om zulke vragen te beantwoorden. Je bevindt je misschien in een sportcafé, op een televisie in de buurt is net een wedstrijd te zien, of het tijdstip verraadt welke competitie je bedoelt – maar niemand zegt ooit: ‘Ik wil de uitslag weten van de American football-wedstrijd van vandaag, tussen de San Francisco 49ers en de New York Giants, die om twee uur ’s middags begon in het MetLife Stadium.’ De context maakt het mogelijk een vraag te beantwoorden, niet de vraag zelf.”

Dus ‘context’ is de grootste uitdaging voor Google?

“De grootste uitdaging is waarschijnlijk ‘begrijpen’, maar ‘context’ is een van de belangrijkste manieren waarop we die uitdaging benaderen.”

De vraag wordt dan: hoe bepaalt Google die context?

“We zoeken naar zogeheten signals: zaken die ons vertellen wat voor jou relevant kan zijn. We kijken bijvoorbeeld naar eerdere query’s: als je gisteren vroeg om de uitslag van een wedstrijd met de 49ers, dan weten we dat je geïnteresseerd bent in American football. Of we kijken naar andere webgebruikers: als mensen die ‘football’ intikken vaak benieuwd zijn naar uitslagen, dan zegt ons dat iets. Of we kijken naar de links tussen sites en documenten: als een webpagina verwijst met ‘49ers’, dan snappen we dat het doelbestand iets te maken heeft met dat team. Of we kijken naar de plaatsing van informatie: tekst in een header is misschien belangrijker dan gegevens in een footer. Of we kijken naar locatie: in San Francisco betekent ‘football’ waarschijnlijk iets anders dan in Amsterdam. Het precieze aantal hangt af van de definitie, maar momenteel gebruiken we zo’n tweehonderd signals om de context van een zoekopdracht te bepalen.”

Dit is een fragment van een interview, te vinden in KIJK 8/2013. Dit nummer ligt in de winkel van 28 juni tot en met 25 juli.

Tekst: Rik Peters

Beeld: Jake Hubert