Drie vormen van scheepsvervuiling

Laurien Onderwater

16 juni 2016 11:00

lng

Naast vervuiling veroorzaakt door de brandstof, zorgen schepen op meer manieren voor milieuproblemen. Drie voorbeelden.

Veel schepen zijn vies. Dat wil zeggen: ze verstoken buitengewoon smerige olie en dat is slecht voor het milieu. LNG, een vloeibaar aardgas, moet schonere rook uit de schoorsteen laten komen. Maar helaas zorgen schepen niet alleen voor vervuiling doordat ze op milieuonvriendelijke brandstof varen. Er zijn nog drie problemen:

  1. Antifouling: de verzamelnaam voor methodes die moeten voorkomen dat mosselen en algen zich aan de scheepsromp hechten. Maar de gebruikte materialen zijn giftig en veroorzaken sterfte onder het zeeleven en vervuiling. Gelukkig is zogenoemde biofouling steeds meer in opkomst.
  2. Akoestische vervuiling: door geluidsgolven te produceren die dezelfde frequentie als die van walvissen hebben, verstoren schepen de communicatie tussen deze zeezoogdieren. De trillingen weerklinken zelfs nog duizenden kilometers verderop.
  3. Verstoring van ecosystemen: wanneer schepen hun lading hebben gelost, liggen ze te hoog in het water. Om dat ongedaan te maken, nemen ze onderweg naar hun volgende bestemming ballastwater in. Daardoor kan een schip bijvoorbeeld miljoenen liters water uit de Indische Oceaan meenemen en dat weer dumpen in de Noordzee. Gevolg: het ecosysteem ter plekke raakt verstoord door nieuwe soorten.

Dit is een kader uit het artikel ‘Schoon schip maken’. Dit stuk gaat over LNG, een vloeibaar aardgas dat schepen schoner moet maken. Je vindt het in KIJK 7/2016, te koop vanaf 23 juni tot en met 20 juli.

Meer informatie: