Moeten we handgeschakelde auto’s verbieden?

André Kesseler

25 maart 2015 13:00

Waarom heeft de automaat de handgeschakelde auto (nog) niet verdrongen? 

KIJK-lezer Renso Poel zou auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak graag verbieden. Hij geeft daarvoor verschillende redenen aan, waaronder de verkeersveiligheid. (Minder handelingen, minder ongelukken.) De belangrijkste reden is volgens Renso echter het gunstiger brandstofverbruik. Maar zijn automatische versnellingsbakken wel zuiniger?

Niet als het gaat om de conventionele versies, waarvan er nog steeds heel veel rondrijden. Die verbruiken gemiddeld 8 procent meer dan handgeschakelde wagens. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit de energielabels: modellen met een automaat hebben vaak een beoordeling die een stap hoger ligt.

Maar dat is niet de enige reden waarom de automaat de handgeschakelde auto (nog) niet verdrongen heeft. Marc Zitzen, onderzoeker van de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, zegt: “Een automatische versnellingsbak wordt vaak als optie aangeboden. Doordat de CO2-uitstoot hoger is, komt daar nog een extra bedrag bij aan BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen – red.). Daardoor kost de automaat al snel 2500 tot 3500 euro extra. Afgezien daarvan moet je door het iets hogere gewicht van de auto mogelijk ook wat meer wegenbelasting betalen en zijn automaten storingsgevoeliger. En als het misgaat zijn de reparatiekosten ook flink hoger.”

Maar niet alle automaten zijn duurder in het gebruik. Uitzondering is de continu variabele transmissie (CVT). Zitzen: “Er zijn verschillende CVT-systemen (mechanische, elektrische en hydraulische – red.), maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze overbrengingsverhouding traploos aanpassen aan het gevraagde motorvermogen en daarbij behorende optimale werkgebied van de motor. CVT-systemen gebruiken altijd het optimale koppel van de motor en maken een auto 4 tot 6 procent zuiniger.” In Amerika, waar automaten gebruikelijker zijn dan bij ons (95 procent van alle nieuwe auto’s is daar een automaat), rijdt meer dan 10 procent met een CVT-bak rond en dat aantal groeit.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!

Beeld: Nissan