De tijd van algemene banners en pop-ups op internet is voorbij. Tegenwoordig willen bedrijven álles van je weten, om je aanbiedingen te doen die precies bij je passen. Hoe pakken ze dat aan? En hoe gevoelig zijn we ervoor?
In je mail krijg je persoonlijke aanbiedingen van Albert Heijn, op buienradar staat reclame voor de schoenen die je net op Zalando bekeek en bol.com geeft ongevraagd advies voor toekomstige aankopen. Bedrijven gaan steeds verder in het personaliseren van reclame, in de hoop dat ze een offer you can’t refuse doen.
Soms is vrij duidelijk waar ze dat aanbod op baseren. Heb je een geregistreerde bonuskaart van Albert Heijn, dan weet de supermarkt wat je op de winkelband legt. Koop je veel toetjes, dan krijg je vaker aanbiedingen voor vla, dan iemand die nooit toetjes afrekent. Maar vaak weten bedrijven nog veel meer over je. Als jij cookies van een webshop accepteert, valt exact te zien wat je op die site doet – ook zonder persoonlijk account. En via tracking cookies ben je te volgen naar andere sites die hebben toegestaan dat adverteerders die cookies plaatsen.
Kortom, wat jij online ziet aan reclames, kan compleet anders zijn dan wat je buurman tegelijkertijd op diezelfde website ziet. Welke strategieën zitten er achter die gepersonaliseerde online reclame en trappen we daar nou echt in?
Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 4/2017. Deze editie ligt in de winkel vanaf 23 maart tot en met 20 april.
Meer informatie:
- YouTube: Amazing location based advertising by British Airways
- YouTube: The London Stare Interactive Poster by Dailies Total
Tekst: Anouk Broersma
Beeld: iStock/Getty Images