De grote fabrikanten werken hard aan auto’s die hun inzittenden nóg beter beschermen dan de bekende gordels en airbags. Dat zou in de nabije toekomst moeten leiden tot auto’s waarmee je onmogelijk nog een ongeluk kunt krijgen.
Bijna wekelijks duikt het op in het nieuws. ‘Auto over de kop in sloot.’ Of, erger nog: ‘Auto gelanceerd bij ongeluk.’ Dat laatste gebeurt regelmatig als een auto met hoge snelheid van de weg raakt, in een greppel belandt en vervolgens omhoogschiet, doordat hij bijvoorbeeld met zijn neus tegen de schuine greppelwand botst. De inzittenden worden hierbij werkelijk alle richtingen op geslingerd en hun lichamen krijgen vanuit diverse hoeken zware klappen te verwerken.
De XC90 moet de gevolgen van zo’n crash binnen de perken houden. Deze splinternieuwe SUV van Volvo heeft een gyroscopische sensor die alarm slaat zodra de auto van de weg raakt. Met een duizelingwekkende snelheid (10 centimeter binnen een tiende van een seconde) worden vervolgens de gordels extra strak aangetrokken. Tussen de stoelzitting en het frame zit bovendien een stalen armpje dat in- en uit kan schuiven. Het helpt de energie te absorberen die bij een harde landing vrijkomt, waardoor de wervelkolom van de inzittenden minder hevig wordt belast.
Hopelijk kunnen auto’s als de XC90, die optimale bescherming biedt, een bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersdoden in Nederland, dat nu nog rond de zeshonderd per jaar ligt. Andere grote fabrikanten, zoals Mercedes-Benz, Ford, BMW en Volkswagen, werken ook aan superveilige auto’s. Maar Volvo is de enige die wat dit betreft een keiharde belofte heeft gedaan: vanaf 2020 zal het bedrijf alleen nog auto’s maken waarin niemand ernstig gewond kan raken. Hoe realistisch is dat streven?
Dit is een fragment van een artikel te vinden in KIJK 6/2015. Dit nummer ligt in de winkel van 21 mei tot en met 10 juni.
Tekst: Niek Schenk
Beeld: Bjorn Olsson