Slim verpakt

KIJK-redactie

28 maart 2011 13:00

Een pakje peren dat met een kleurcodering aangeeft of de vruchten al sappig zijn. Een zak wortelen met gas erin dat rotting tegengaat. Een diepvrieskip die zegt welke temperatuurschommelingen ze heeft meegemaakt. De nieuwste verpakkingen zijn slimmer, actiever en informatiever. Hoe werkt dat precies?

Tonnen voedsel gooien we jaarlijks weg in de westerse wereld. In Nederland gaat het om maar liefst 4 miljard euro per jaar (zie ‘Een boterham meer of minder’, KIJK 13/2010). De helft van dat verspilde voedsel bestaat uit dichte verpakkingen met een verlopen houdbaarheidsdatum of open verpakkingen met bedorven voedsel. Een gigantisch probleem, maar er is hoop. Nieuwe verpakkingstechnologieën kunnen namelijk niet alleen zorgen voor hogere winsten en meer consumentengemak, maar ook voor minder verspilling.

De reden dat veel verpakkingen vol of half leeg worden weggegooid, zit hem deels in verwarring over houdbaarheidsdata en deels in de verpakking zelf. Het is voor veel mensen onduidelijk wanneer iets echt niet meer te eten is. En sommige fabrikanten sturen zelfs aan op verspilling, door bewust vergankelijke producten met veel stuks in een niet-hersluitbare verpakking te stoppen. Dat kan beter, met slimme verpakkingen, oftwel smart packaging. KIJK loopt een rondje door de supermarkt van de toekomst.

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 5/2011, in de winkel van 8 april tot en met 5 mei. De tekst werd geschreven door Stephan van Duin.

Beeld: Ciba