Eindelijk: échte virtual reality

KIJK-redactie

06 januari 2013 16:00

Vanwege ontoereikende headsets kwam het virtual-reality-aspect van games tot nu toe nooit helemaal uit de verf. De splinternieuwe Oculus Rift zou een enorme stap vooruit betekenen. KIJK sprak met uitvinder Palmer Luckey over de hype en de twijfels rond zijn VR-bril.

Captain Picard simuleerde in 1987 volledig digitale omgevingen in niets meer dan een klein kamertje. Hij voerde er gesprekken met virtuele collega’s en vocht er tegen digitale vijanden die hem werkelijk konden verwonden. Helaas bestaat het zogenoemde holodeck uit Star Trek: The next generation alleen in deze sciencefictionserie.

Bovendien is het zowel een goed als een slecht voorbeeld van waar virtual reality of VR – het prikkelen van de menselijke zintuigen in een digitale omgeving – toe in staat kan zijn. Enerzijds schept het holodeck een optimistisch toekomstbeeld van de rol die deze technologie kan spelen. Denk bijvoorbeeld aan levensechte trainingssimulaties voor chirurgen en piloten of nog intensere computergames in je huiskamer. Anderzijds is het creëren van een perfecte virtuele werkelijkheid zoals met het holodeck nog ver weg. Dergelijke fictie heeft de lat erg hoog gelegd voor programmeurs en ontwikkelaars, die in het verleden met onhandige brilletjes en gigantische simulators nooit aan de torenhoge VR-verwachtingen konden voldoen.

Virtual reality is dan ook lastig te realiseren, zeker in een voor commerciële doeleinden geschikte vorm. Oké, met de Reality Cube van de Rijksuniversiteit Groningen kan een totale VR-ervaring worden bereikt. In deze halfopen, vierkante kamer traceren handschoenen de bewegingen van je handen en je vingers. Op de muren worden 3D-beelden geprojecteerd. Zo kun je objecten in een volledig driedimensionale wereld vastgrijpen. Maar goed, zo’n kamer is natuurlijk een nogal kostbare en bovendien complexe oplossing.

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 2/2013, in de winkel van 11 januari tot en met 7 februari.

John Carmacks presentatie tijdens Quake Con 2012:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer informatie:

Tekst: Ron Vorstermans

Beeld: Rijksuniversiteit Groningen