Zoals dat gaat met digidingen – Facebook, Twitter en wat dies meer zij – gaan ze je echte leven beïnvloeden.
Zo tel ik tijdens een geanimeerd gesprek onbewust de potentiele tweets.* Oftewel: de gevatte uitspraken die perfect in 140 leestekens te vatten zijn. De kunst van het twitteren bestaat er tenslotte uit in dat kleine beetje toegestane ruimte je punt te maken.
En dat vind ik mooi. Sterker nog: ik denk dat de zakelijke wereld er een stuk efficiënter van wordt als iedereen in tweets zou denken. Kun je niet in 140 tekens de kern van je businessplan uit de doeken doen? Ga dan nog maar even terug naar de tekentafel.
Dan Facebook met als belangrijkste feature: de vind-ik-leuk-knop; het duimpje. We liken online toch maar mooi wat af met zijn allen. Dat maakt Facebook tot misschien wel het positiefste sociale netwerk (en het meest hypocriete, maar dat is een ander verhaal). We laten een ander weten dat wat hij of zij net heeft gedeeld leuk is. Bovendien bouwen we daarmee onze eigen leuke-dingen-database op; je likes worden tenslotte geregistreerd.
Maar je hebt van die onuitstaanbare momenten waarop het hem ontbreekt aan like-knoppen. Door een falende Wi-Fi-verbinding bijvoorbeeld, of simpelweg doordat de deler van een briljante ‘post’ slechts offline zijn genialiteit heeft gedeeld… Dat zijn momenten van kortsluiting in het brein van ondergetekende. Waar moet ik die gevatheid, die humor, die vlagen van volmaaktheid nou leuk vinden? Waar is de duim?!
En in die verwarring staat mijn hersenpan niet alleen. Ook die van Herman Kopinga had ermee te kampen. Kopinga is een Maker (zie het artikel ‘De knutselrevolutie’ in KIJK 11/2013). Een man die niet alleen bij alles vraagtekens zet, maar er ook nog eens oplossingen voor bedenkt en maakt. Zo kwam hij op het idee een voorraadpotje voor al je vind-ik-leuk-momenten te maken: de zogenoemde likejar. Een jampotje met erop een grote like-button en erin een led-lampjes-teller die elke offline vind-ik-leuk voor je op telt. Dat vind ik nou leuk!
Het wachten is op het Trending Topic-doosje voor op verjaardagen… Als de Kopinga’s van deze wereld daarmee op de proppen komen, levert dat minstens een druk op mijn likejar-knop op.
* Wie wil ageren tegen Twitter en de implementatie van online gedrag in ons offline leven: dat mag. Maar wel in maximaal 140 tekens.
Deze column vind je ook terug in KIJK 11/2013.
Beeld: Studio 5982