Komt de waterstofauto er eindelijk aan?

André Kesseler

26 januari 2013 16:00

Na de hype van de jaren negentig leek de waterstofauto, ooit dé belofte voor een schone transporttoekomst, van het toneel verdwenen. Toch te duur en ingewikkeld voor het echte leven. Maar intussen bleven de technici stug doorpuzzelen. Tijd voor een reprise.

Jaren geleden was het dé grote droom: rijden op waterstof. Geen schadelijke stoffen meer uitstoten, slechts waterdamp uit de uitlaat. Honderden kilometers afleggen voor een schijntje. In één klap onafhankelijk van welke olie- of gasproducent dan ook. De toekomst van het autorijden was gearriveerd… Alleen bleek het allemaal zo simpel niet.

Weg hype dus. Maar de grote autofabrikanten zijn stug blijven doorwerken aan technieken om auto’s aan te drijven met waterstof. Dat kan op twee manieren: door de waterstof rechtstreeks te gebruiken als brandstof voor een traditionele verbrandingsmotor, of door de waterstof met behulp van een brandstofcel om te zetten in elektriciteit voor een elektromotor (zie ‘Zo werkt een waterstofauto’).

De eerste manier bleek niet efficiënt, want helemaal niet zo schoon: er komt bij verbranding van waterstof evenveel CO2 vrij als bij aardgas. Maar met de tweede methode zijn al best wat succesjes geboekt. In 2008 kwam Honda bijvoorbeeld met de FCX Clarity die klanten in Californië konden leasen voor omgerekend 450 euro per maand (inclusief onderhoud en verzekering). De brandstofcel leverde 100 kilowatt, de Clarity had een actieradius van 430 kilometer en twee jaar later waren er in de VS, Japan en Europa in totaal veertig waterstofauto’s geleaset.

Dat was waarschijnlijk de enige manier om de auto te laten rijden. Het Amerikaanse blad Fortune berekende namelijk dat de waterstofaangedreven Honda Clarity zo’n 225.000 euro per stuk kostte – en er zijn waarschijnlijk niet zo heel veel mensen die dat op tafel willen leggen. In navolging van Honda kondigde Hyundai eind september vorig jaar aan dat het duizend waterstofauto’s voor de Europese markt gaat produceren, en na 2015 nog eens 10.000 stuks wil bouwen. Het gaat om een aangepaste ix35, een SUV. In de tank kan 5,6 kilo worden opgeslagen waarmee je zo’n 600 kilometer kunt afleggen.

Dit is het eerste gedeelte van een artikel uit KIJK 3/2013, in de winkel van 8 februari tot en met 11 maart.

Beeld: Honda