Het is er! Testmodel supersonisch toestel Overture onthuld

Karlijn Klei

09 oktober 2020 15:00

XB-1

XB-1, Baby Boom, werd 7 oktober door ontwikkelaar Boom Supersonic onthuld.

Amerikaanse start-up Boom Supersonic toonde afgelopen week het 3:1-prototype van supersonisch passagiersvliegtuig Overture: de XB-1 ‘Baby Boom’.

Het is ruim vijftig jaar geleden dat het eerste supersonische passagiersvliegtuig, de Frans-Britse Concorde, het luchtruim koos. In 2003 kwam er, door het fikse prijskaartje en de geluidoverlast die met de Concorde gepaard gingen, een einde aan de droom van supersonisch vliegen. Niet als het aan Boom Supersonic ligt. Afgelopen woensdag onthulde de Amerikaanse start-up via een live, virtuele presentatie de XB-1; een prototype op schaal van de aankomende commerciële supersonische jet Overture.

Lees ook:

Razendsnel schaalmodel

De XB-1 Supersonic Demonstrator, zoals het prototype officieel heet, is een 1 op 3 schaalmodel van de Overture. De Baby Boom, zoals het prototype liefkozend gedoopt werd, is ruim 21 meter lang, heeft een spanwijdte van 6,4 meter. Het toestel is uitgerust met drie J85-15-motoren, ontwikkeld door de eveneens Amerikaanse tech- en elektronicagigant General Electric.

XB-1 is, zoals het een prototype betaamt, vooral bestemd om de kennis op de doen die nodig is om the real deal, de Overture, straks naar behoren te laten werken. Baby Boom blijft overigens nog even aan de grond. Naar verwachting zal het demonstratietoestel in 2021, na de nodige grondtests, de lucht in gaan voor de eerste testvluchten.

Overture

Baby Boom-opvolger Overture wordt ruim 61 meter lang, krijgt een spanwijdte van 18 meter en moet 2030 op duurzame biobrandstof het luchtruim in. Het is de bedoeling dat het supersonische passagiersvliegtuig, waarin plaats is voor 55 tot 75 personen, meer dan 500 voornamelijk transoceanische vluchten (lees: routes) voor zijn rekening neemt.

Dat belooft de jet te doen met een snelheid van Mach 2,2, ofwel 2335 kilometer per uur, of 0,74 kilometer per seconde. Ter vergelijking: momenteel kost het een vliegtuig zes à zeven uur om vanaf Londen naar New York te vliegen. Overture (zie artist impressions hieronder) zou dat in pakweg drie uur klaarspelen.

De onthulling van de Overture, die 170 miljoen euro per stuk moet kosten, staat gepland voor 2025.

Peperdure lawaaimaker

Het was de geluidsoverlast en de opkomst van grotere ‘gewone’ passagiersvliegtuigen die de legendarische Concorde nekten. Het toestel maakte bij het doorbreken van de geluidsbarrière namelijk zo’n harde knal, dat de ramen op vaste grond ervan sprongen. Hierom mochten de supersonische jets vrijwel op den duur vrijwel nergens meer boven land vliegen.

Hoe gaat Boom dat omzeilen? Het bedrijf te werken aan technologieën die geluid reduceren. Volgens de start-up zullen zowel de XB-1 als de Overture niet meer herrie produceren dan huidige vliegtuigen. In praktijk betekent dat mogelijk dat er alleen met supersonische snelheden boven zee gevolgen zal worden. Voor de oplettenden: dan lijkt inderdaad niet veel anders te zijn dan bij de Concorde.

Boom Supersonic is niet het enige bedrijf dat supersonische passagiersvliegtuigen wil terugbrengen. Zo zijn ook Airbus en Virgin Galactic ermee bezig. Wel zou Overture het verst in de ontwikkeling gevorderd zijn. Bovendien zou Boom’s toestel, met een ticket dat grofweg evenveel kost als je nu voor een plek in de business-class neerlegt, toegankelijker zijn dan zijn concurrenten.

Voor de geïnteresseerden hieronder de uitgebreide, 45-minuten lange presentatie van de XB-1 Baby Boom:

https://www.youtube.com/watch?v=kraWrYS6CsE&ab_channel=BoomSupersonic

Bronnen: Boom Supersonic, CNN

Beeld: Boom Supersonic

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!