Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De uiteindelijk beloofde 1000 km/u haalde de ‘vacuümtrein’ bij lange na nog niet. Maar dat mag de pret niet drukken: de eerste bemande rit was een succes.
Na jaren werk en honderden onbemande testritjes, was het voor bedrijf Virgin eindelijk zover. Afgelopen weekend stapten de twee mensen aan boord van hun razendsnelle hyperloop: een magnetische zweeftrein die met hoog tempo door een vacuümbuis ‘gezogen’ wordt. Hoewel véél trager dan de uiteindelijk gedroomde 1000 km/u, was het een bijzonder moment. Het was namelijk de eerste keer dat er passagiers in een hyperloop vervoerd werden.
Lees ook:
Pegasus
De twee Virgin-werknemers, medeoprichter en technisch directeur Josh Giegel en hoofd passagierservaring Sara Luchian, maakten het historische ritje in een van de Hyperloop-capsules op de 500 meter lange DevLoop-testbaan in de woestijn ten noorden van Las Vegas, Nevada.
Met een maximale snelheid van 172 km/u schoot het duo aan boord van de gloednieuwe XP-2-capsule, ook wel de Pegasus pod genoemd, door de vacuümtunnel. In een kleine 6,25 seconden zat de eerste bemande Virgin Hyperloop-rit er alweer op. De commerciële versie van de pod moet uiteindelijk 28 passagiers gaan vervoeren.
Vacuümtrein
Virgin is niet de enige die druk met de ontwikkeling van een hyperloop bezig is. Ook onder meer Hyperloop Transportation Technologies in Los Angeles en Dubai, TransPod in Toronto en Zeleros in Valencia, Spanje, zijn met de zweeftreinen bezig. In Nederland werkt Delftse start-up Hardt, in samenwerking met Schiphol, aan een hyperloop.
Bronnen: Virgin Hyperloop, Popular Mechanics, The New York Times
Beeld: Virgin Hyperloop