Leerlingen zijn gebaat bij mobieltjesverbod

KIJK-redactie

20 mei 2015 09:00

Wetenschappers hebben aangetoond dat scholieren beter presteren zonder mobieltje. Leerlingen die hun telefoon thuis moeten laten, halen ruim 6 procent hogere cijfers.

In 2005 had al 91 procent van de Nederlanders een mobiele telefoon. Je kunt dus wel nagaan dat ook op middelbare scholen flink wat wordt gespeeld, ge-appt en gesurft op het web. Irritant voor de leraar en afleidend voor de leerling. Tijd voor een telefoonverbod? Als het aan Engelse wetenschappers ligt wel. Zij hebben aangetoond dat leerlingen beter presteren als ze hun mobieltje thuis moeten laten.

Betere cijfers

Wetenschappers bekeken de schoolcijfers van leerlingen op 91 Engelse scholen voor en na een telefoonverbod. Na het verbod bleken de leerlingen 6,41 procent beter te scoren bij proefwerken dan ervoor. Ze hadden daardoor 2 procent meer kans om het examen te halen.

Dat klinkt misschien nog niet bijzonder indrukwekkend, maar als je de cijfers evenveel zou willen opkrikken met extra lesuren zou je iedere week een extra lesuur moeten aanbieden of jaarlijks een extra lesweek aanbieden.

Speciaal onderwijs

Vooral leerlingen die het niet zo goed doen, hebben baat bij een telefoonverbod. Zij scoren door het verbod gemiddeld 14,23 procent hoger en hebben daardoor 4 procent meer kans om hun examens te halen. Ook leerlingen met speciale onderwijsbehoeften en leerlingen die minder rijke ouders hebben, deden het zonder smartphone goed. Hun scores gingen ruim 10 procent omhoog.

Het verbod had echter weinig effect bij leerlingen die sowieso al hoog scoren en 14-jarige scholieren. De wetenschappers denken dat de goede leerlingen minder afgeleid zijn door telefoons en dat jongere scholieren (14-jarigen) minder vaak een telefoon hebben en gebruiken.

Bronnen: Centre for Economic Performance (pdf), University of Texas at Austin via EurekAlert!