Hoe wis je je digitale sporen?

KIJK-redactie

04 oktober 2018 14:59

Wil je dat internetbedrijven zo min mogelijk over je te weten komen? Lieg dan over wie je bent. De Amerikaanse hoogleraar informatietechnologie Helen Nissenbaum bouwt tools die daarmee helpen.

Een rookgordijn optrekken. Dat is wat Helen Nissenbaum, hoogleraar informatietechnologie aan de Amerikaanse Cornell-universiteit, doet. Het idee dat we in een tijdperk leven waarin mensen minder privacy hebben en waarin grote bedrijven ‘nou eenmaal data verzamelen’, accepteert ze niet. En dus besloot ze daar iets tegen te doen.

Met de hulp van hackers en informatica-experts bouwt Nissenbaum tools die grote internetbedrijven zand in de ogen moeten strooien bij het verzamelen van data. De eerste van die tools was TrackMeNot, een plug-in die bij elke zoekopdracht die je doet talloze nep-zoektermen meestuurt. Die zorgen er samen voor dat zoekmachines als Yahoo en Google Search niet goed kunnen registreren waar je écht naar op zoek bent. TrackMeNot is gelukkig wel zo slim om je alleen het antwoord op je vraag terug te geven.

De tools van Nissenbaum zijn internetbedrijven een doorn in het oog. Vooral Ad Nauseum wist de toorn van Google over zich af te roepen. Deze plug-in klikt álle advertenties die je tegenkomt aan, zodat advertentiebedrijven nooit te weten komen wat je écht interessant vindt. Google haalde Ad Nauseum begin 2017 uit zijn plug-in-winkel omdat het internetbedrijf het zag als malware (software met slechte bedoelingen).

Het bedrijf kon ook haast niet anders: de plug-in zet Google’s verdienmodel onder druk. Wanneer alle internetters alle advertenties aanklikken en vervolgens niets kopen, terwijl adverteerders wél voor iedere klik betalen, stoppen ze met adverteren. De plug-in is overigens nog wel te downloaden via AdNauseum.io.

Dit is een fragment uit het artikel ‘Onzichtbaar online’ te vinden in KIJK 11/2018. Deze editie ligt in de winkel vanaf 18 oktober tot en met 21 november.

Meer informatie:

Tekst: Nick Kivits

De KIJK 50 jaar-special ligt nu in de winkel met daarin de spannendste, opmerkelijkste en grappigste verhalen uit de lange geschiedenis van het blad. Wil je deze editie liever bestellen? Dat kan ook in onze webshop.