‘Bij KIJK zijn we lijp van wetenschap en techniek’

KIJK-redactie

21 februari 2020 10:59

techniek

In deze column uit hoofdredacteur André Kesseler zijn kritiek over vliegende taxi’s. Want wat gaat die fijne techniek eigenlijk betekenen?

We zijn bij KIJK gek op wetenschap en lijp van techniek. Met grote belangstelling lezen we in het artikel van Merijn van Nuland over ‘parasieten’ die leven van onze overtollige energie (zie pagina 32). Of over nieuwe scantechnieken die ervoor zorgen dat we in eeuwenoude archeologische vondsten kunnen kijken zonder dat we de boel open hoeven te bikken (pagina 50). Prachtig ook dat er hard wordt gewerkt aan manieren om Nederland zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen als aardgas af te helpen (vanaf pagina 14 en verder). Maar technisch fraai hoeft nog niet te betekenen dat iets tot een toepassing gaat leiden waar de mensheid gelukkiger van wordt.

Luchtfietserij?

In dit blad vieren we de wetenschap en techniek van alle kanten, maar we zijn ook niet bang om tegen de wind in te eeuuh… plassen als we denken dat een bepaalde ontwikkeling een slechte is. We kijken nou eenmaal zo objectief en nuchter mogelijk naar alle ontwikkelingen en dat geldt dus ook voor vliegende taxi’s. Die zijn technisch gezien natuurlijk erg indrukwekkend. Autonome systemen laveren het toestel tussen alle obstakels en medeluchtgebruikers door. Gyroscopen zorgen ervoor dat wat de onderkant is ook de onderkant blijft, efficiënte elektromotoren garanderen mensdierplantvriendelijke aandrijving…

Maar als je even doordenkt, kom je uiteindelijk op de vraag: wat gaat die fijne techniek eigenlijk betekenen? Stel, je staat ergens midden in de stad. Het is laat, je wilt zo snel mogelijk naar huis en dus kies je voor zo’n vliegende Uber. Waar gaat dat ding dan landen? En omdat je vast niet de enige bent… waar laten we tientallen van die dingen landen?

Bovendien: elektromotoren zijn dan wel redelijk stil, maar om van de grond te komen, moeten de propellers bakken lucht naar beneden persen. En al die wervelende lucht zorgt onherroepelijk voor lawaai. Is dat dan nog wel zo fijn voor al die mensen die toevallig in de buurt van zo’n taxilandplaats wonen? En toch zijn er zoveel bedrijven met dit soort überdrones bezig dat de vliegende taxi er waarschijnlijk komt. Hoe dat zit, lees je op pagina 26 en verder. Veel plezier met deze KIJK.

Deze redactioneel staat ook in KIJK 3/2020.

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!