Boek: De betekeniseconomie

KIJK-redactie

28 juni 2017 11:00

betekeniseconomie

Het boek De betekeniseconomie van Aaron Hurst bespreekt een nieuw economisch paradigma en hoe de economie steeds meer wordt vormgegeven door betekenis.

Hoewel we ons nog middenin het informatietijdperk bevinden, staan we volgens het boek ‘De Betekeniseconomie’ alweer op de drempel van een nieuw economisch paradigma. De economie wordt steeds meer vormgegeven door betekenis, stelt de auteur, zelf oprichter van een organisatie die pro bono werk in het Amerikaanse bedrijfsleven salonfähig maakte. Hoewel hij zijn stelling krampachtig probeert te bewijzen met theorieën, duidingen en voorbeelden, bekruipt je als lezer toch een beetje het gevoel in een brochure van zijn stichting terecht te zijn gekomen.

Betekenis

De auteur definieert betekenis als diensten die het leven van mensen verbeteren, inspireren tot persoonlijke groei of de ontwikkeling van communities mogelijk maken. Vervolgens noemt hij zorg, onderwijs en de overheid als voorbeelden. Tja, die sectoren bestonden vier eeuwen geleden ook al.

Ook wordt de groei van de thuiszorg genoemd als voorbeeld van de betekeniseconomie. Terwijl je net zo goed zou kunnen stellen dat het collectief uitbesteden van de zorg voor ouderen een teken is van maatschappelijke onverschilligheid en juist een verlies aan betekenis markeert.

Cliché’s

Dat het boek volstaat met gezapige cliché’s en vrijblijvende voorspellingen komt de leesbaarheid niet ten goede. “Iedereen kan betekenis vinden in het leven, wat voor werk je ook doet en wat je sociaal-economische status ook is,” lezen we op bladzijde 115. Niet bepaald een inzicht waarbij de schellen van je ogen vallen.

Een ander probleem van het boek is dat het zich uitsluitend richt op de VS. Verhandelingen over de staat van het Amerikaanse onderwijs of hoe diens overheid aankijkt tegen de non-profitsector zijn voor de Nederlandse lezer niet bijster interessant.

Dat valt de auteur niet aan te rekenen, dus je vraagt je af waarom de uitgever het boek hier wilde uitbrengen. Dan zou het qua stijl of visie echt grensoverschrijdend moeten zijn. Maar helaas, het boek overstijgt de middelmatigheid niet. ‘De Betekeniseconomie’ is misschien leuk voor de boekenkast van hippe CEO’s. De doorsnee lezer zal er weinig aan missen.

** | 293 pagina’s | €24,95

Tekst: Hidde Tangerman