Volgens Elon Musk zal kunstmatige intelligentie over ongeveer twintig jaar met ons brein zijn verweven. Een innovatie waar hoofdredacteur André nou niet bepaald op zit te wachten.
Bij New Skool Media, het bedrijf waar KIJK deel van uitmaakt, wordt hard gewerkt aan wat men de ‘digitalisering van de redacties’ noemt. En dat betekent: cursus. Wat kunnen we met onze websites? Hoe zetten we Facebook optimaal in om jullie, onze trouwe lezers, te bereiken? Wat doen we met Instagram? Moeten we iets met Snapchat? Nou ben ik een ouwe bladenmaker, opgegroeid in een tijd van Pentium 386- en 486-computers, papier en lekker lezen op de bank met een blad in je knuisten.
Brein-upgrade
Tijdens zo’n digitaliseringscursus betrap ik mezelf erop dat ik aan de ene kant enthousiast word van de mogelijkheden van ‘social’, maar aan de andere kant blijft toch dat knagende gevoel van de vervlakking. Alles moet zo kort; citaatje hier, weetje daar, plaatje zus. Dat is lastig voor iemand als ik, die op de redactie toch al te boek staat als iemand wiens teksten altijd veel te lang zijn. Het is allemaal zo oppervlakkig en er valt zoveel te leren over de snel veranderende wereld om ons heen.
En dus las ik met nog wat extra belangstelling het artikel ‘Breinboost’ (pagina 62), waarin onze onvolprezen Enith Vlooswijk schrijft over technieken waarmee we onze hersenen in de toekomst kunnen opwaarderen. Ze schrijft: “Volgens Elon Musk (oprichter van PayPal, Tesla en SpaceX) gaan we het over een decennium of twee allemaal meemaken. Tegen die tijd moet ons brein zijn uitgerust met de technologie die de smartphone overbodig maakt. Artificiële intelligentie zal dan met onze hersenen zelf zijn verweven.”
Zuckerberg in je hoofd
Kennis wordt vanzelf naar je brein geüpload. Je denkt gewoon aan de FBI (pagina 14) en het hele verhaal van Leo Polak zit een nanoseconde later in je hoofd. Je ziet ergens de kreet ‘zware elementen’ en alles wat Jean-Paul Keulen daarover schrijft (pagina 22) nestelt zich meteen in je brein. Verre toekomstmuziek? Zeker. Eng? Heel erg. Vooral als je in het artikel van Enith leest dat je dankzij die technieken dan ook Facebook, Twitter en Instagram in je hoofd hebt. Straks zit die Zuckerberg niet alleen in je persoonlijke data te wroeten, maar kan-ie ook nog eens bij je meest intieme gedachten…
Deze redactioneel verscheen ook in KIJK 7/2018.
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!