‘KIJK heeft een opfrisbeurt gekregen’

KIJK-redactie

21 juni 2019 12:59

innovatie

In het extra dikke nummer van KIJK staan lanceringen centraal. Niet alleen die van Apollo 11, die vijftig jaar geleden plaatsvond, maar ook van KIJK zelf.

Toen Neil Armstrong als eerste mens ooit een ruimtelaars in het maanstof pootte, kon ik net lopen. Ik was drie en me nog totaal niet bewust van de wetenschappelijke en technologische doorbraak die zich daarboven voltrok. Nu is dat dus vijftig jaar geleden en een mooi moment om in KIJK uitgebreid stil te staan bij de ‘verovering van de maan’. Van Apollo 8, die het beeld van onze aarde voor altijd veranderde, tot de bloedstollende Apollo 13-missie waarbij de astronauten al hun technische vernuft nodig hadden om heelhuids terug naar de aarde te komen.

Afgezien daarvan hebben we een verrassend verhaal over wat er na al die missies aan landers, afval, peperdure apparatuur, sportartikelen en kunstwerken op het maanoppervlak is achtergebleven. En natuurlijk blikken we ook vooruit. Want als je op een rijtje zet wat ruimtevaartorganisaties en bedrijven de komende jaren allemaal richting de maan willen schieten, kun je niet anders dan concluderen dat het daar druk wordt.

Lancering

En nu we het toch over lanceringen hebben: het zal je niet ontgaan zijn dat KIJK een opfrisbeurt heeft gekregen. Een rustigere cover, mat, overbodige tierelantijntjes uit het blad gehaald… Die veranderingen hangen samen met een kleine koerswijziging. Want als wij zeggen dat we voor ‘de KIJK’ werken, krijgen we negen van de tien keer te horen: “Oh, wat leuk. Die las ik vroeger altijd.” Dat het blad allang niet meer het jeugdblad van destijds is, weten onze trouwe lezers natuurlijk wel. Maar voor veel anderen is het kennelijk veel minder duidelijk dat KIJK in de loop der jaren tot een magazine voor volwassenen is uitgegroeid. En daar willen we iets aan doen.

Dat klinkt allemaal eenvoudig genoeg, maar er komt verrassend veel bij kijken. Vergadering op vergadering, ‘confrontatiematrixen’, why, how en vooral what, doelgroepenonderzoek, ‘strategische canvassen’… Alles om ervoor te zorgen dat, als we na deze ‘herlancering’ vertellen dat we bij KIJK werken, we alleen nog maar te horen krijgen: “Oh, wat leuk. Daar ben ik abonnee van.”

Deze column staat ook in KIJK 7/2019.

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK