‘De vliegende auto komt er nu echt aan’

KIJK-redactie

23 juli 2021 09:00

Hoofdredacteur André Kesseler geloofde niet meer dat de vliegende auto van de grond zou komen. Totdat hij in KIJK 8/2021 de reportage over PAL-V las.

We zijn de afgelopen tijd weer eens de archieven in gedoken voor een KIJK-special die later dit jaar uit zal komen. Dit blad bestaat nu 53 jaar en vanaf het begin, in 1968, schrijven we al over vliegende auto’s en hoe ‘we’ in het jaar 2000 allemaal door de lucht naar ons werk zouden gaan.

De vliegende auto

Ik kreeg mijn abonnement op KIJK in 1977 en kwam er vijftien jaar later als redacteur in dienst. Al heel lang hoor en lees ik dus dat de vliegende auto eraan zit te komen, en ook al heel lang waarom het toch weer niet ging lukken. Neem de fantastisch ogende Moller M400 Skycar die met zijn kantelbare propellers verticaal op kon stijgen. De Canadees Paul Moller, het brein achter het project, probeerde een halve eeuw lang om het ding letterlijk en figuurlijk van de grond te krijgen, maar kwam nooit verder dan een paar testvluchten aan een lange kabel.

Dus toen ik hoorde dat een Nederlands bedrijf een vliegende auto had ontwikkeld, was ik eerlijk gezegd sceptisch. (Ik zou graag zeggen dat ik een kritische journalistieke houding aannam, maar even tussen jou en mij: ik zag het helemaal niet gebeuren.) Technisch gezien leek het me al een lastig verhaal en afgezien daarvan waren er volgens mij de nodige praktische bezwaren. Waar ga je met zo’n ding vliegen? Waar parkeer je zo’n toestel? En wie gaat zo’n ongetwijfeld duur apparaat überhaupt kopen?

Scepsis

Mijn scepsis duurde voort tot ik het spannende artikel van Leonard van den Berg had gelezen. Ineens kwam het besef binnen: prutverdulleme, ze gaan het daar in het Brabantse Raamsdonksveer gewoon flikken! De vliegende auto komt er nu echt aan.

Als je de Personal Air Land Vehicle met eigen ogen wilt zien… dat kan. Ga naar deze pagina, volg de instructies en maak kans op een fantastische dag bij PAL-V. Ik ben er dan ook bij. Om de prijswinnaars te verwelkomen, maar zeker ook omdat ik dat voor mijn gevoel aan KIJK verplicht ben. Als na al die gecrashte dromen en mislukte projecten er eindelijk een vliegende auto is die geschiedenis gaat schrijven, dan moet ik daarbij zijn.

Deze redactioneel staat ook in KIJK 8/2021, hier met gratis verzending te bestellen.

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!