Man laat dashcam aan tijdens onderhoudsbeurt

Laurien Onderwater

09 april 2018 12:59

dashcam

En dat is maar goed ook, want de klant moest diep in de buidel tasten voor een onderhoudsbeurt die dus nooit heeft plaatsgevonden. 

Een ode aan de dashboard camera’s, want die hebben al meer dan eens bizarre taferelen die zich in het verkeer voordoen, vastgelegd. Zo staat het YouTube-kanaal Car Crash Tube vol met zulke filmpjes. Maar deze keer filmde de dashcam niet een ongeluk of iets dergelijks, maar wat er gebeurt met je auto tijdens een onderhoudsbeurt. Of, beter gezegd, wat er allemaal níet gebeurt.

700 dollar

Daniel Sheikhan – de trotse eigenaar van een Mercedes Benz S63 AMG – liet de dashcam aanstaan toen hij zijn auto naar de garage bracht voor een onderhoudsbeurt. Aan het einde van de dag haalde de man zijn auto op en toen hij de garage verliet, was hij 700 Canadese dollar (445 euro) lichter. Dan moet er wel een hoop zijn gedaan aan de Mercedes, dacht hij. Maar toen hij later de beelden terugkeek van de camera bleek dat helemaal niet het geval te zijn:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Road testing

In het filmpje wordt duidelijk dat de auto uiteindelijk maar elf minuten op de takel heeft gestaan voor onderhoud, terwijl de garage anderhalf uur rekent. Vervolgens rijden er twee werknemers van de garage naar een drive-in om ijsjes te kopen. Wanneer dan de manager belt, vertelt een van de mannen dat ze de auto aan het testen zijn.

Ook hoor je de mannen over de fucking customer praten die al onderdelen elders had gekocht voor in de auto, maar daar was de technicus niet van op de hoogte, omdat hij de werkbon niet eens had gelezen. Tja, we kunnen nog even doorgaan, maar volgens mij is het nu wel duidelijk dat deze garage er gloeiend bij is.

Slechte publiciteit

Toch is het Sheikhan nog steeds niet gelukt om geld of iets dergelijks terug te krijgen. Dit incident vond namelijk in 2015 al plaats. Waarom zet de klant het filmpje dan nu pas online?  “Mijn advocaten raadden me aan om de video nergens te delen totdat we iets van Mercedes horen, want als we de video delen, is er niet veel om over te onderhandelen”, vertelde hij aan Jalopnik.

Maar aangezien hij na ruim twee jaar nog steeds niks voor elkaar heeft gekregen bij de garage in Mississauga, Canada besloot hij het filmpje dan toch echt online te zetten. Of het wat uithaalt, is nog steeds de vraag, maar good publicity is het niet voor de desbetreffende garage. Moeten we er natuurlijk wel bij vermelden dat het er lang niet bij elke garage zo aan toe gaat.

Bronnen: YouTube, Jalopnik

Lees ook:

KIJK 4/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!