‘Kortere schoolweek beter voor prestaties’

kijkmagazine

31 augustus 2015 11:00

Basisscholieren die vier in plaats van vijf dagen naar school gaan, blijken beter te scoren in wiskunde.

Onderzoek van de staatsuniversiteiten van Georgia en Montana suggereert dat een schoolweek van vier dagen gunstige effecten kan hebben op de prestaties van basisscholieren. Leerlingen uit groep 4 en 5 scoorden met een kortere lesweek significant beter in wiskunde dan kinderen die van maandag tot en met vrijdag in de schoolbanken zaten. Hun leesvaardigheid bleef bovendien op gelijkwaardig niveau.

Goed nieuws dus voor scholieren die liever een driedaags weekend genieten. Althans, als ze het niet erg vinden om van maandag tot en met donderdag langer op school te zitten. De leerlingen kregen tijdens het onderzoek namelijk evenveel lesuren als normaal.

Verklaringen

De uitkomst is “compleet tegenovergesteld aan wat we hadden verwacht”, stelt één van de onderzoekers in een persbericht. De wetenschappers hadden verondersteld dat de spanningsboog van de jonge leerlingen te kort zou zijn voor langere schooldagen. Ook vermoedden ze dat een langer weekend hen de geleerde stof sneller zou doen vergeten.

Verklaringen voor het positieve effect van de kortere schoolweek op de prestaties zijn voorlopig voer voor speculatie. Zo suggereren de onderzoekers dat de afwezigheid minder zou zijn, doordat de kinderen op vrijdag buitenschoolse afspraken kunnen inplannen – zoals de tandarts. Langere lessen zouden leraren bovendien meer ruimte geven voor andere lesmethoden, met mogelijk gunstige gevolgen voor de schoolprestaties. De enthousiaste reactie van docenten op de vierdaagse werkweek, zo hebben de onderzoekers opgemerkt, zou ook een uitleg kunnen zijn voor de hogere productiviteit.

Vrije dag

De vierdaagse schoolweek is allang realiteit op veel scholen in de staten Wyoming, Colorado en New Mexico. Niet zozeer uit nieuwsgierigheid als wel uit financiële noodzaak experimenteren deze basisscholen met alternatieve weekroosters. Een dag minder school per week kan namelijk aanzienlijke besparingen opleveren.

De uitkomst van het onderzoek moet voor deze scholen een geruststelling zijn: ze zullen door hun bezuinigingen niet inboeten aan kwaliteit. En voor basisscholieren kan het een verademing zijn dat vrijdag voortaan ook daadwerkelijk een vrije dag is.

Bronnen: Education, Finance and Policy, Georgia State University News, ScienceAlert, The Independent

Beeld: FreeImages / CC BY 3.0