Meneer Musk is vastbesloten een ondergrondse tunnel voor auto’s te gaan graven om het fileprobleem aan te pakken. Maar mag dat zomaar?
Elon Musk, oprichter en topman van onder meer Tesla Motors en de commerciële ruimtevaartorganisatie SpaceX, is het zat. Als hij van het SpaceX-hoofdkantoor in Hawthorne naar de hemelsbreed 6 kilometer verderop gelegen luchthaven van Los Angeles (LAX) moet, staat hij soms urenlang in de file. En wat doe je dan als je een hele berg geld hebt? Dan besluit je om een tunnel te laten boren.
Naar aanleiding van dat nieuwsbericht vroeg Bert van Santen zich af of een rijke stinkerd in Nederland ook zomaar een tunnel aan zou mogen leggen. En maakt het bijvoorbeeld uit op welke diepte hij die laat graven? Het korte antwoord is: nee.
Bestemmingsplan
Ursula Neering van Rijkswaterstaat zegt daarover: “Afhankelijk van waar je zo’n tunnel wilt aanleggen, krijg je altijd met ‘een plan’ te maken. Bij de gemeente is dat een bestemmingsplan, bij de provincie een provinciaal inpassingsplan, en bij het rijk een rijksinpassingsplan. Verder kun je verwachten dat de aanleg van een tunnel effecten heeft op mens, dier en milieu. Deze effecten moet je beschrijven in een Milieu Effect Rapportage, die gekoppeld is aan het bestemmingsplan.”
Dat alles wordt vervolgens ter inzage gelegd, zodat iedereen hierop kan reageren. Pas als de hele bups wettelijk is gecheckt en alle reacties gezien en beantwoord zijn, krijg je een vergunning en kun je aan de slag. De kans dat je daar toestemming voor krijgt, is verwaarloosbaar klein – vooral als je een hotemetoot bent die nog meer luxe in zijn leven wil. Hoe diep je ook gaat, het graafwerk en de tunnel hebben altijd gevolgen, onder meer voor het grondwater.
Toch maar in de file staan
Overigens lijkt Musk het in eigen land ook niet zomaar voor elkaar te krijgen. In Californië gelden wat dat betreft grofweg dezelfde regels als bij ons. En dan nog… Een beetje tunnel kost al gauw honderden miljoenen dollars. Daar kun je, zelfs als je Elon Musk heet, best even voor in de file staan.
Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl! Deze vraag kon je vinden in KIJK 5/2017.
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!