In Amerika neemt het aantal massaschietpartijen toe. En dat komt mede door de media, zeggen onderzoekers.
De naam van de dader, zijn afkomst, een paar foto’s en nog wat details over zijn verleden: het komt vaak allemaal naar buiten wanneer er een mass shooting heeft plaatsgevonden. Maar moeten media dit wel doen? Volgens een nieuwe studie, gepresenteerd op de jaarlijkse conferentie van de American Psychological Association, geef je de dader hiermee waar hij of zij op uit is: roem.
Pact van journalisten en bloggers
“We hebben ontdekt dat het verlangen naar eeuwige roem een kenmerkende factor van mass shooters is”, zegt onderzoeker Jennifer Johnston. Zij denkt dat het verspreiden van de namen en gezichten van de massaschutters er daarom ook aan bijdraagt dat er steeds vaker massamoorden plaatsvinden in Amerika.
Op dit moment komt zo’n schietpartij volgens de studie gemiddeld elke 12,5 dagen voor. Hierbij gaat het om publieke schietpartijen waarbij minstens drie doden vallen. Dit aantal kan op korte termijn met een derde worden verminderd als journalisten, bloggers en gebruikers van sociale media een pact sluiten om het nieuws niet te verspreiden, schrijven de onderzoekers.
Zelfmoord onder beroemdheden
Iets soortgelijks werd al eerder gedaan in de jaren negentig, toen opvallend veel Amerikaanse beroemdheden zelfmoord pleegden. Nadat een studie had aangetoond dat zelfmoord ‘besmettelijk’ is, stopten media met de berichtgeving erover. In een paar jaar tijd was het effect al merkbaar: het aantal celebrity suicides daalde.
De onderzoekers hopen dat de media nu een vergelijkbaar pact sluiten. “Zij kunnen de aanzet geven tot een belangrijke sociale verandering”, stelt Johnston. “Dit hebben ze eerder gedaan en ze kunnen het opnieuw doen. Het is tijd.”
Bronnen: American Psychological Association (pdf), The Independent