Piek in wapenverkoop na schietpartijen

Naomi Vreeburg

02 mei 2017 16:00

mass shooting

In de Verenigde Staten neemt de verkoop van wapens toe na een mass shooting, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Het motto van de wapenlobbyclub National Rifle Association (NRA) luidt: the only thing that stops a bad guy with a gun is a good guy with a gun. En vooral vlak nadat iemand een bloedbad met een geweer heeft aangericht, lijken de Amerikanen dit motto te omarmen, zo blijkt uit een studie van de Stanford Universiteit.

Door het aantal achtergrondchecks – uitgevoerd door de FBI – te achterhalen en de verkoopcijfers van handwapens in Californië erop na te slaan in de periode 2007 tot 2016, kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat de wapenverkoop toeneemt na een zogenoemde mass shooting.

Sandy Hook

Dit toonden de wetenschappers aan de hand van twee schietincidenten aan: het bloedbad dat in 2012 werd aangericht op basisschool Sandy Hook in Newtown en de schietpartij in een gehandicapteninstelling in San Bernardino twee jaar geleden. Er werden in de weken na deze shootings respectievelijk 53 procent en 35 procent meer wapens verkocht dan verwacht in de staat Californië. In de omgeving van de gehandicapteninstelling steeg de verkoop zelfs met 85 procent.

De pieken in verkoop waren overigens van korte duur. De onderzoekers zijn echter wel benieuwd of de piek langer aanhoudt wanneer er veel mass shootings achter elkaar plaatsvinden.

Meer lezen over de wapenhandel in Amerika? Lees dan dit achtergrondartikel (Blendle €) uit KIJK 7/2016.

Bronnen: Annals of Internal Medicine, Stanford University Medical Center via EurekAlert!

Beeld: Teake Zuidema