Een Australische zakenman heeft hernieuwde plannen om een exacte kopie van de roemruchte Titanic te bouwen.
Zoals we allemaal weten zonk de eerste Titanic in 1912 na een botsing met een ijsberg, waarna zo’n 1500 van de 2224 passagiers aan boord om het leven kwamen. De Australische zakenman Clive Palmer denkt dat hij wel een veilige versie van het schip kan bouwen. Dit keer dus wel met een gelaste in plaats van een geklonken romp (waarbij de stalen rompplaten met klinknagels op hun plek worden gehouden), en met de beste navigatieapparatuur. Palmer belooft bovendien dat er dit keer voldoende reddingsboten aan boord zullen zijn.
Lees ook: Mag een kapitein zijn zinkende schip verlaten?
Moed
Het idee van Palmer is niet helemaal nieuw. Hij kondigde het in 2012 al aan, maar een ruzie tussen hem en de Chinese werf gooide roet in het eten. Een rechter veroordeelde dat bedrijf onlangs tot een betaling van 150 miljoen dollar aan Palmer. Hoewel die strijd nog niet is gestreden, gaf het de Australiër naar eigen zeggen wel de moed om een nieuwe poging te doen.
De Titanic 2 moet in 2022 gaan varen. De eerste reis van het 269 meter lange schip zal niet van Southampton naar New York gaan, maar van Dubai naar New York. Maar de daaropvolgende trips zullen wel de oorspronkelijke route volgen.
DiWinslet
Het schip, dat eigendom wordt van Palmers Blue Star Line (een knipoog naar de reder van de Titanic 1.0; White Star Line), krijgt 835 hutten, waarin bij elkaar 2435 passagiers kunnen worden ondergebracht. Net als bij de originele Titanic kun je tickets boeken voor de eerste, tweede en derde klasse. Niet bekend is of Leonardo DiCaprio en Kate Winslet al geboekt zijn om tijdens de eerste reis op de boeg plaats te nemen.
Rivierboot
Overigens wordt er nóg een replica van de Titanic gebouwd. Een andere Chinese scheepswerf bouwt sinds 2016 aan een kopie. Die zal niet gaan varen, maar komt als toeristische attractie in een rivier te liggen. Dat schip zou in 2019 klaar moeten zijn.
Bronnen: CNN, The Guardian
Beeld: Blue Star Line
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!