Wanneer je wil scoren op het internet, doe je er waarschijnlijk goed aan om vooral letters aan het rechterdeel van je QWERTY-toetsenbord te gebruiken.
Heb je er wel eens aan gedacht om de titel van je marktplaatsadvertentie of Youtubefilmpje vooral met je rechterhand te typen? Waarschijnlijk niet, maar dit is het overwegen waard. Duitse en Zwitserse wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat je dan beter presteert op het wereldwijde web.
Positievere associaties
Dat we positievere associaties krijgen bij woorden die je met de rechterhand intikt, wisten we al. In 2012 kwamen cognitiewetenschappers van de University College in Londen te weten dat we woorden met veel letters aan de rechterkant van het toetsenbord positiever beoordelen. Dit noemden zij het QWERTY-effect.
Nu hebben andere wetenschappers in een onderzoek aangetoond dat dit effect veel invloed heeft op wat wij op het internet leuk vinden. Zij bestudeerden miljoenen titels en productnamen van elf populaire websites, waaronder Youtube en Amazon.
Bij negen van deze websites kregen de items met vooral karakters aan het rechterdeel van het toetsenbond gemiddeld positievere recensies. Ook viel het op dat de positieve recensies vooral letters bevatten die zich aan de rechterkant van het toetsenbord bevinden. Het QWERTY-effect heeft dus niet alleen invloed op de manier waarop we een tekst interpreteren, maar ook op de manier waarop we teksten schrijven.
Oorzaak
Hoe komt het dat we een voorkeur voor deze letters hebben? De Duitse en Zwitserse wetenschappers weten het niet zeker, maar zeggen dat dit te maken kan hebben met de rechtshandigheid van de meeste mensen. Voor hen zijn de letters aan de rechterzijde van het toetsenbord gemakkelijker om in te tikken, waardoor de meerderheid hier een positieve associatie mee zou hebben.
Bronnen: Arxiv, ScienceAlert