Schneider Trophy: een goedbedoelde competitie

KIJK-redactie

17 december 2019 10:59

Schneider trophy

De Franse miljonair Jacques Schneider droomde van een luchtvaart zonder dure start- en landingsbanen. Daarvoor moesten de beste watervliegtuigen worden ontwikkeld. In deze aflevering van de serie Terugvlucht: een goedbedoelde competitie die ontaardde in de bouw van vaak levensgevaarlijke snelheidsmonsters.

Stel je voor dat een Formule 1-coureur tijdens de training voor een Grand Prix zijn uiterste best doet om te verhullen waartoe zijn nieuwe auto in staat is. Hij neemt de bochten lekker ruim en kijkt er wel voor uit om het gaspedaal helemaal in te trappen. Iets dergelijks deed de Britse piloot Henri Biard in augustus 1922 in de aanloop naar een snelheidswedstrijd voor watervliegtuigen bij Napels. Omdat zijn drie Italiaanse concurrenten erg benieuwd waren naar de prestaties van zijn toestel vloog hij de oefenrondjes min of meer op halve kracht.

Op de racedag zelf bleek Biard dan ook veel sneller te zijn dan de Italianen hadden ingeschat. Om te verhinderen dat hij de wedstrijd zou winnen, gingen ze hem gezamenlijk in de weg zitten. Maar Biard gaf vol gas, vloog over de Italiaanse toestellen heen en haalde uiteindelijk met zijn Supermarine Sea Lion II een gemiddelde snelheid van 234 kilometer per uur. Het oude record, een jaar eerder door een Italiaanse piloot gevestigd, stond op 190 km/u. Daarmee veroverde Biard voor de Britse Royal Aero Club de felbegeerde Schneider Trophy.

Dit is het begin van de Terugvlucht-aflevering ‘Racen is oorlog’ te vinden in KIJK 1/2020. Deze editie ligt in de winkel vanaf 19 december tot en met 22 januari.

Meer informatie:

Tekst: Leo Polak

Openingsbeeld: Getty Images

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK