Techionista: tweets van Trump onder de loep

KIJK-redactie

14 augustus 2016 13:00

POTUS

Elke week bespreekt Vivianne Bendermacher, ex-hoofdredacteur van KIJK en ‘techionista’, een gadget, app of tech-ontwikkeling op onze site. Deze keer: wie post de tweets van Trump?

Opvallend… Op Donald Trumps Twitter-account worden tweets verzonden vanaf iPhone en vanaf Android. En er is een duidelijk verschil tussen beide. De tweets verzonden vanaf iPhone zijn aardiger, gezelliger en positiever van toon. Terwijl de tweets die de wereld in worden geslingerd vanaf Android meestal agressief, beledigend en negatief zijn.

Zou het kunnen dat Trumps campagneteam de knoppen van de iPhone beheert en Trump zelf tweet met een Android-telefoon? Trump heeft tenslotte een Samsung Galaxy… Data scientist David Robinson besloot in de data te duiken en deed een fikse tekstanalyse. En jawel hoor.. hij komt tot dezelfde conclusie:

Mijn analyse laat zien dat de Android- en iPhone-tweets duidelijk door verschillende mensen zijn verstuurd; verzonden op verschillende tijden van de dag en met een ander gebruik van hashtags, links en retweets. Bovendien zien we dat de Android-tweets bozer en negatiever van toon zijn, terwijl de iPhone-tweets over het algemeen positieve berichten en foto’s bevatten.

Trump zelf lijkt niet goed te weten hoe je moet retweeten. In plaats van de retweet-functie, kopieert hij handmatig een tweet en plaats die tussen aanhalingstekens:

Tweet van Donald TrumpHet campagne-team snapt het idee van retweeten blijkbaar wel:

Donald Trump retweetgrafiek

Verder blijkt dat emotioneel beladen woorden als ‘dom’, ‘dood’, ‘gestoord’, ‘guns’ en ‘zwak’ bovenmatig vaak vanuit Android (door Trump zelf) zijn verzonden. Terwijl het campagneteam liever woorden als ‘samen’ en ‘doe mee’ gebruikt. Bovendien houdt dat laatste zich braaf aan een hashtag-strategie. Daar doet Trump niet aan; bijna geen van zijn tweets bevatten hashtags.

Robinson heeft ook de emotie achter woorden in kaart gebracht. En wat je al dacht, blijkt waar: woorden gerelateerd aan emoties als angst, walging, boosheid en verdriet zijn 40 tot 80 procent vaker vanaf Android gebruikt, dan vanaf iPhone.

Laat je niet voor de gek houden. De positieve Trump-uitingen lijken niet van hemzelf te komen, maar van het mediagetrainde campagneteam.

Meer inzichten en vooral de briljante code die Robinson voor zijn analyse heeft gebruikt, vind je in zijn blogpost.

Meer nieuws over apps, big data, gadgets, quantified self, wearables, robotica en social media? Bezoek Vivianne’s weblog Techionista!

Beeld: Michael Vadon/CC BY-SA 4.0