YouTube is immens populair en daarom maakte Beeld en Geluid er een toffe tentoonstelling van: Let’s YouTube!
Kattenfilmpjes, vlogs en videoclips van je favoriete artiest: YouTube loopt als een tierelier. Per maand kijken we wereldwijd maar liefst 6 miljard uur naar het online videoplatform. Populair genoeg om er tentoonstellingen over te maken, zou je denken. En toch is Beeld en Geluid het eerste museum ter wereld dat dit heeft gedaan. En het is nog een geslaagde tentoonstelling ook!
Datacenter van Google
Je komt aan de hand van landkaarten op de grond en teksten op de muur meer te weten over de geschiedenis en impact van YouTube. Wist je bijvoorbeeld dat het platform in 2008 drie dagen lang niet bereikbaar was in Indonesië? De reden: stukken uit de controversiële film van Geert Wilders (Fitna) werden ook hier getoond.
Voor wie niet alleen wil lezen over het fenomeen YouTube, kan zich ook prima vermaken tijdens de tentoonstelling. Zo krijg je met een VR-bril op een rondleiding door een van Googles datacenters en kun je zelf zien hoe het uploaden en opslaan van de filmpjes in zijn werk gaat.
Quizjes
Aan het einde van de tentoonstelling kun je bovendien aan de hand van quizjes testen of jij het in je hebt om een populaire YouTuber te worden. Kortom: voor ieder wat wils en een echte aanrader.
**** | Beeld en Geluid, Hilversum | entree volwassene € 16,- | tot en met 9 juli