Of dat hij juist in een flop zal eindigen.
Er zijn genoeg bedrijven die beweren te kunnen voorspellen of een film een zogeheten blockbuster wordt of niet. De Britse filmregisseur Alfred Hitchcock, daarentegen, noemde een film goed als de bezoekers ervan de kosten van het etentje, de bioscoop én de kinderoppas het kijken waard vonden. Maar ja, in Hitchcocks geval is de film dan al in première gegaan. En niet iedereen durft dat risico te nemen.
Een nieuw kunstmatig intelligent systeem zou het secuurder aanpakken. De bouwers ervan beweren dat het programma kan bepalen hoe de film door kijkers wordt beoordeeld door simpelweg de verhaallijn te bestuderen.
Lees ook:
Top of flop?
De onderzoekers leggen uit: “Naarmate investeringen voor filmproducties groter worden, is de behoefte toegenomen om het succes van een film in een vroeg stadium te voorspellen. Daar zijn verschillende benaderingen voor, meestal gebaseerd op filmrecensies, trailers en sociale mediaberichten. Alleen is deze informatie pas beschikbaar als een film al is geproduceerd en uitgebracht.”
Dat wilde het team anders doen. De onderzoekers verzamelden gegevens – waaronder plots die op Wikipedia staan en beoordelingen van het recensieplatform Rotten Tomatoes – van ruim 42.000 films van over de hele wereld.
Sentiment
Een computerprogramma deelde deze verhaallijnen en recensies op, zodat het ze zin voor zin kon beoordelen. Op de losse zinnen werd een zogeheten sentimentanalyse losgelaten: zinnen die als positief werden beschouwd, zoals ‘Thor houdt van zijn hamer’, kregen een score van of dichter bij de 1. En zinnen die negatiever klinken, zoals ‘Thor krijgt ruzie’, kregen een score van of dichter bij -1.
Uit die analyse werd duidelijk dat succesvolle films over het algemeen een schommeling vertonen in sentiment. Met andere woorden, in goeie films – die dus ook een hoge score op Rotten Tomatoes kregen – kwamen scènes voor die veel positieve stemmingen teweegbrachten, maar ook veel negatieve. Dat fluctueerde.
Minder succesvolle films vertoonde niet deze fluctuatie. Het is niet belangrijk of de films gelukkig beginnen of eindigen, zeggen de onderzoekers. Wat belangrijk is, is dat de gevoelens regelmatig veranderen.
Voorspellen
Met deze kennis in pacht testten de onderzoekers drie verschillende computermodellen om te zien welke het beste in de glazen bol kon turen. Alle drie konden ze redelijk nauwkeurig voorspellen of een film onpopulair zou zijn, en één methode bleek vooral goed in raden welke thrillers en komedies critici zouden haten.
In de toekomst hopen de onderzoekers hun methode te kunnen verfijnen om zo ook het bedrag te voorspellen dat een film gaat opleveren en producenten te helpen beslissen in welke films ze moeten investeren. Een welkome technologie die ons een hoop flops als Sharknado (deel 1 tot en met 6) kan besparen.
Bronnen: Proceedings of the Second Storytelling Workshop (pdf), Science, Popular Mechanics
Beeld: Marvel Studio’s
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!