A.I. voorspelt of je kledingstuk gaat retourneren

Naomi Vreeburg

06 juli 2019 08:59

kledingstuk

Onderzoekers hebben een kunstmatig intelligentiesysteem ontwikkeld dat aangeeft hoe groot de kans is dat je een online aankoop terug naar de winkel stuurt.

Een hekel aan kleding kopen in de stad? Dat hoeft natuurlijk allang niet meer. Met een paar klikken op de knop scoor je online een jeans, shirt of schoenen. En bij de platforms die toch geen verzend- en retourkosten vragen, kun je gemakkelijk twee maten van hetzelfde product bestellen. Of shirts die op elkaar lijken en waarvan je er eentje wilt houden.

Lees ook:

Vijf producten of meer

Handig voor de koper, maar natuurlijk niet fijn voor de online aanbieder. Google en het Indiase e-commercebedrijf Myntra Designs sloegen de handen ineen en onderzochten allereerst wat allemaal bijdraagt aan het retourneren van een product. Hiervoor gebruikten de wetenschappers de database van het platform van Myntra Designs, waar miljoenen bestellingen per week binnenkomen.

Zo hebben ze ontdekt dat van alle geretourneerde producten, 4 procent wordt veroorzaakt doordat een consument vergelijkbare producten in een winkelwagentje plaatst. Maar een groter deel, 53 procent, komt voor rekening van kledingstukken die niet passen. Ook de hoeveelheid producten die shoppers in het online winkelkarretje plaatsen, maakt verschil. Bij een wagentje met vijf producten of meer is de kans 72 procent dat een kledingstuk wordt geretourneerd, tegen 9 procent voor een karretje met slechts één product.

Voorspellend systeem

Niet écht verrassende resultaten, maar Google en Myntra Designs gaan een stapje verder. Deze kennis hebben ze namelijk gebruikt om een deep neural network model te leren inschatten hoe groot de kans is dat een kledingstuk wordt teruggestuurd. Zo kijkt het systeem bijvoorbeeld naar de hoeveelheid producten in het karretje en of er veel op elkaar lijkende kledingstukken in zitten.

Om te voorspellen of een item past, kijkt het neurale netwerk naar de bestellingen die je al eerder hebt gedaan en hebt teruggestuurd omdat het niet als gegoten zat. Of juist hebt gehouden omdat het wel paste natuurlijk. Deze informatie valt gemakkelijk te achterhalen, aangezien je de retourreden vaak moet vermelden op een formulier.

3 procent

Het systeem geeft vervolgens in het winkelkarretje achter elk product de kans in procenten aan dat het wordt teruggestuurd. Vervolgens hebben de onderzoekers de A.I. getest met bestellingen waarvan voor hen al bekend was welke items waren geretourneerd. De best presterende A.I. wist dit met 74 procent precisie te voorspellen.

Maar helpt het ook de retouraantallen te laten dalen? Een live-test met 100.000 gebruikers wees uit dat het percentage van geretourneerde producten met 3 procent daalde in vergelijking met een controlegroep – die de kans van terugsturen niet te zien kreeg. Geen wereldschokkend verschil dus. Zou jij je er wel door laten beïnvloeden?

Bronnen: ArXiv.org, VentureBeat

KIJK 7/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK