De groei van China in de e-commerce

KIJK-redactie

09 oktober 2018 16:02

china

De online economie van China is booming. Nog nooit was het aandeel van China in de gehele e-commerce markt zo groot.

En dat is positief nieuws voor handelaars in Alibaba aandelen, want dit bedrijf beheert een aantal van de grootste online warenhuizen in China. Hoe kan het dat de Chinese online markt zo populair is? 

Chinese e-commerce in 2018 

China was al lang een van de grote spelers op het gebied van online verkopen, maar in 2018 spant het land echt de kroon. Sinds dit jaar is het namelijk goed voor vrijwel de helft van alle online retail in de wereld. Het land stuift andere grote e-commerce-landen zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Frankrijk en Duitsland moeiteloos voorbij. Dit nummer zal volgens experts alleen maar groter worden in de toekomst. Ieder jaar zal China waarschijnlijk weer een aantal procent van de markt veroveren. 

Wat verklaart de groei van China? 

Er zijn twee factoren die meespelen in de groei van China’s e-commerce: 

  • Een groeiend aantal Chinese internetgebruikers
  • Een groeiende populariteit in het buitenland

Aan de ene kant is er het grote bevolkingsaantal van China. Dit is groter dan de inwonersaantallen van andere grote spelers in de e-commerce, zoals de Verenigde Staten. Ondanks dat het aantal internetters in het land relatief laag is (slechts 9,5% van de bevolking in 2017), heeft China toch een ontzettend grote populatie die online winkelt. Deze groep blijft ook groeien, waardoor de binnenlandse online verkoopcijfers alleen maar stijgen. Daarnaast zijn webwinkels uit het land ook ontzettend in trek in het buitenland. Steeds meer internationale klanten weten de weg te vinden naar populaire Chinese webshops.

Het succes van grote warenhuizen 

Wie denkt aan Chinese e-commerce denkt waarschijnlijk aan de grote Chinese warenhuizen waar spotgoedkope producten kunnen worden gekocht. Veel van deze webshops worden beheerd door moederbedrijf Alibaba, waaronder internetgigant AliExpress. In deze warenhuizen worden producten van verschillende verkopers verzameld. Hierdoor heeft de consument ontzettend veel keuze en kunnen zij producten vaak voor de laagst mogelijke prijs aanschaffen. Het succes van deze online warenhuizen is merkbaar, want Alibaba verwacht in 2018 een omzetstijging van maar liefst 60%. Deze verwachting zal waarschijnlijk ook worden waargemaakt, want in het eerste kwartaal van 2018 steeg de omzet van Alibaba al met 61%. 

Chinees koopgedrag 

Waar de winkels van de Alibaba-groep vooral populair zijn bij buitenlanders, weten de Chinezen voornamelijk de weg te vinden naar kleine online eenmanszaken. In China zijn er maar liefst 9,8 miljoen van deze online winkels te vinden, die vooral worden gerund door Chinezen buiten de grote steden. Het zijn ook de consumenten buiten de grote steden die ervoor zorgen dat de Chinese online markt steeds meer groeit. In 2017 hebben de Chinezen maar liefst 1 biljard dollar uitgegeven aan online aankopen. Het is dus duidelijk dat deze markt niet alleen groeit door internationale interesse, maar vooral door de eigen inwoners.