Afvallen hangt af van de doordeweekse dagen

KIJK-redactie

04 februari 2014 09:00

Hoewel de weekenden de gevaarlijke dagen lijken als je wilt afvallen, zijn het juist de doordeweekse dagen die een dieet laten slagen of falen.

In het weekend verwennen we onszelf vaak men allerlei gebakjes of andere caloriebommen en tanken ons tijdens het uitgaan vol met alcohol. Niet zelden lijdt dat tot een schuldgevoel op de maandag. Maar nu blijkt uit Amerikaans onderzoek van de Cornell University dat iedereen wel aankomt in het weekend en dat het afslanken juist afhangt van de ‘minder riskante’ doordeweekse dagen.

Duidelijke patronen

Het doel van het onderzoek was om te achterhalen of gewichtsschommelingen in verband staan met de dagen van de week. Voor het onderzoek deden tachtig volwassen proefpersonen mee in de leeftijdscategorie van 25 tot 62. Hen werd gevraagd om dagelijks op de weegschaal te gaan staan en hun gewicht te noteren. Tot verbazing van de onderzoekers bleek dat er inderdaad een verband is tussen de dagen van de week en de gewichtsschommelingen.

De proefpersonen zijn in de analyse ingedeeld in drie categorieën: de gewichtsverliezers, de gewichtsonderhouders en de gewichtstoenemers. Bij alle drie de categorieën was het gewicht het hoogste op de maandag- of zondagochtend en het laagste op de vrijdag. Maar wat de een een gewichtstoenemer maakt en de ander een gewichtsverliezer, is het patroon. De onderzoekers zagen dat de gewichtsverliezers maandag al meteen begonnen met het verliezen van gewicht; op vrijdag waren ze alweer 3 procent van het lichaamsgewicht kwijt. De gewichtstoenemers hadden geen duidelijk patroon en geen echte momenten waarop ze afvielen, waardoor er juist een procent lichaamsgewicht bij kwam.

Zware maandag

De conclusie van het onderzoek is dan ook dat het normaal is dat je op maandag meer weegt dan op vrijdag. Om succesvol af te vallen moet je aan het begin van de week dus niet gedemotiveerd raken en gewoon verder lijnen. (Waarbij aangetekend dat het effect van diëten sowieso meestal niet blijvend is; zie ons artikel ‘Over gewicht’ in KIJK 13/2012 voor meer hierover…)

Bron: Cornell University Food and Brand Lab

Beeld: Rick Dikeman