De vliegende kont gaat met pensioen

Laurien Onderwater

14 januari 2019 15:59

Airlander 10

Het grootste luchtvaartuig ter wereld gaat achter de geraniums zitten. Hybrid Air Vehicles is van plan om een nieuwe generatie luchtschepen te bouwen.

Geen enkel ander vliegtuig heeft zo’n opvallend achterste als de Airlander 10. Maar helaas zal het luchtschip zijn derrière niet meer tonen aan de buitenwereld, want de vliegende kont gaat met pensioen. Hybrid Air Vehicles (HAV), het in Bedfordshire gevestigde bedrijf dat de 91 meter lange Airlander 10 heeft ontwikkeld, kondigde onlangs aan dat het prototype niet meer zal worden gebruikt. In plaats daarvan richt het bedrijf zich op het ontwikkelen van een nieuw model vliegtuig dat in 2020 het luchtruim moet kiezen.

Lees ook: Airlander 10 maakt crash

Crash

De Airlander 10 heeft gedurende zijn carrière zes testvluchten uitgevoerd, waarvan er twee eindigden in een crash (een in 2016, ook wel de traagste neerstorting ooit genoemd, en een in 2017).

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar het bedrijf benadrukt dat die crashes niet de reden vormen om de Airlander niet meer te laten vliegen. Volgens HAV heeft het luchtschip zijn werk gedaan, zijn de laatste tests met succes voltooid én is er een enorme hoeveelheid gegevens verzameld.

HAV heeft al de goedkeuring van de Civil Aviation Authority (CAA) ontvangen voor een nieuwe lijn van met helium gevulde luchtschepen gepland voor 2020, meldt The Guardian. (Overigens wordt zo’n veertig procent van de opwaartse kracht niet door het gas geleverd, maar door de aerodynamische vorm van de romp. Die werkt daardoor als een soort vleugel.)

Airlander 50

Met dat nieuwe model wordt ongetwijfeld de Airlander 50 bedoeld. Deze grote broer van de Airlander 10 wordt maar liefst 119 meter lang en kan in zijn laadruim van 500 kubieke meter zo’n 60.000 kilo aan vracht of vijftig passagiers meenemen. (Hoe groot zijn kont zal worden, beginnen we maar niet aan.)

We schreven trouwens in november nog dat het Zweedse bedrijf OceanSky van plan is om welgestelde toeristen met de Airlander 10 naar de Noordpool te brengen. Zou het al weten dat het luchtschip niet meer beschikbaar is?

Bronnen: The Guardian, Gizmodo

Beeld: Hybrid Air Vehicles

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!