Autonome goederentrein maakt eindelijk zijn testrit

kijkmagazine

24 januari 2018 15:59

autonome goederentrein

Eind dit jaar zal een autonome goederentrein een testrit maken van 100 kilometer over de Betuweroute.

In de zomer van 2016 deden er al geruchten de ronde dat er een testrit zou worden gemaakt met een autonome goederentrein over de Betuweroute, maar nu gaat het écht gebeuren. Het zal gaan om de langste testrit die een autonome goederentrein ooit heeft gemaakt. ProRail, Rotterdam Rail Feeding en het bedrijf Alstom werken samen om dit project op de rails te krijgen.

Snelheidsadvies

De trein zal beginnen op het Rotterdamse havenspoor, waarna hij doorrijdt naar de Betuweroute tot het uitwisselingspunt voor containers bij Valburg, tussen Arnhem en Nijmegen.

De trajecten die de trein zal overbruggen, zijn jaren geleden al door Alstom uitgerust met het spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS). Rond Rotterdam werkt dit systeem met seinen en bakens in het spoor, maar de autonome trein moet op de Betuweroute werken met een nieuwere versie van het systeem en zelf zijn locatie doorgeven, waarna hij snelheidsadvies ‘terugkrijgt’. De overgang van het ene systeem naar het andere is een van de belangrijke dingen die moeten worden getest.

‘Spek-en-bonenmachinist’

Tijdens de testrit zal er nog wel een machinist aanwezig zijn die kan ingrijpen als er tóch iets misgaat. Maar hij of zij doet niet helemaal voor spek en bonen mee, want de machinist is degene die de automatische treinbesturing aanzet voordat de trein kan rijden.

Daarnaast is er een scherm aanwezig dat laat zien waar het systeem mee bezig is en wat het in de nabije toekomst gaat doen. De machinist kan op deze manier het systeem stoppen en het zelf overnemen als hij ziet dat er ongewone dingen gaan gebeuren.

Voordelen

Naast dat het personeel en geld scheelt, heeft deze autonome trein nóg meer voordelen. Hij leidt namelijk tot een vermindering in het energieverbruik door het rijden op een gelijkmatiger tempo. Daarnaast kunnen de treinen dichter op elkaar rijden, waardoor er meer treinen tegelijk kunnen rijden en de capaciteit wordt vergroot. Door al deze voordelen nu autonome goederentreinen en een jaartje later passagierstreinen?

Bronnen: De Ingenieur, Bits-chips, TTM

Beeld: Marcel van den Bergh/Hollandse Hoogte

Lees ook: 

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!