Er rijden momenteel twee autonome shuttlebusjes tussen het drukke verkeer in de hoofdstad van Zweden.
Of autonome shuttlebusjes goed kunnen functioneren in een drukke stad? Dit gaat Stockholm de komende zes maanden testen. De voertuigen moeten veilig kunnen rijden tussen alle auto’s, fietsers en voetgangers. Het telecommunicatiebedrijf Ericsson en busbedrijf Nobina hebben er alle vertrouwen in dat het experiment slaagt.
In de shuttlebussen passen elf passagiers. Met snelheden tot 24 kilometer per uur rijden ze heen en weer op een traject van 1,5 kilometer.
Communiceren
De bussen rijden met behulp van het Connected Urban Transport (CUT) platform van Ericsson. Hierdoor kunnen de voertuigen communiceren met elkaar, de bushaltes, stoplichten én verkeersborden. Deze objecten bevatten allemaal een sensor.
De eerste drie maanden wordt er getest op veiligheid en de communicatie met elkaar. Tijdens de tweede helft van de testperiode wordt de verbinding van de bussen met een 5G-netwerk getest.
WEpod
Grote kans dat het CUT-platform je bekend voorkomt. Ericsson beheert dit platform namelijk voor heel Nederland. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wilde in 2016 de verkeersstromen op de wegen, rails én op het water optimaliseren. Ook schreven we eerder schreven al over de WEpod, de pendelbus op de Wageningen Campus. Na twee jaar proefrijden, was het alleen nog steeds niet in staat om de route zelfstandig te rijden en het project is uitgesteld tot 2021. Laten we hopen dat de shuttlebussen in Zweden het beter doen.
Bronnen: Ericsson1, Ericsson2, New Atlas, Automotiveblog, Gelderlander
Beeld: Ericsson
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!