Ook al remde het Autopilot-systeem van de Tesla niet, toch functioneerde het naar behoren toen de Model S zich met 119 kilometer per uur in een truck boorde.
In de aanloop naar een dodelijke crash in Florida greep de noodremfunctie van het Autopilot-systeem van een Tesla niet in. De auto ramde met 119 kilometer per uur een vrachtwagen, schoot onder de oplegger door en kwam 400 meter verderop in de berm tot stilstand. De bestuurder overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Toch zou het systeem naar behoren hebben gefunctioneerd in de aanloop naar de dodelijke crash.
Onderzoek Autopilot-crash
Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) naar het ongeluk van een Tesla Model S op 7 mei 2016. De bestuurder, de 40-jarige Joshua Brown uit de staat Ohio, had zelf moeten ingrijpen toen de truck de weg kruiste. “De systemen kunnen niet alles doen. Er zijn scenario’s waar automatische remsystemen niet op ontworpen zijn. De Autopilot vereist continue alertheid van de bestuurder”, zegt Bryan Thomas van de NHTSA.
Opluchting voor Tesla
Uit het onderzoek bleek dat de bestuurder tenminste zeven seconden de tijd had om in te grijpen. Volgens Tesla hebben de camera’s de witte truck tegen een felle lucht als achtergrond niet herkend. Maar de NHTSA legt de schuld helemaal bij de bestuurder.
De uitkomsten zijn een grote opluchting voor Tesla en topman Elon Musk. Hij hoeft geen grote aantallen auto’s terug te roepen en kan doorgaan met het ontwikkelen van de Autopilot en systemen voor semi-autonoom rijden.
Tegenstrijdigheid Autopilot
Maar een probleem is wel een zekere tegenstrijdigheid voor de bestuurder, vindt de NHTSA. Systemen als Autopilot nemen het rijden deels over. De naam autopilot suggereert dat ook. Toch vermindert de noodzaak daarmee niet om alert te blijven. “Dat is een zorg die wij over de hele linie hebben”, zegt Bryan Thomas. Zijn organisatie waarschuwt autofabrikanten dat ze hun klanten niet de illusie moeten geven dat semi-autonome systemen alle taken van het autorijden overnemen.
In het geval van de crash in Florida kwam de witte trekker-oplegger van opzij. Het Autopilot-systeem herkent vooral de momenten die leiden tot kop-staart-botsingen en grijpt daar ook succesvol op in, zoals onlangs nog in Nederland was te zien toen een Tesla een ongeluk ‘voorspelde’ en terecht ingreep.
De NHTSA merkt in haar rapport daarnaast op dat de regelmaat waarmee Tesla-modellen bij ongelukken zijn betrokken met veertig procent is afgenomen sinds het Autopilot-systeem werd geïntroduceerd.
Update
Tesla heeft in september 2016 een update gelanceerd voor de Autopilot. Het systeem kijkt nu meer naar de radar om te voorspellen of er een object in de weg komt te staan of rijden. Bovendien krijgen bestuurders meer waarschuwingen om hun handen aan het stuur te houden. Na drie waarschuwingen gaat de Autopilot uit en kan pas weer worden opgestart nadat de bestuurder is gestopt en de auto opnieuw heeft gestart.
Bronnen: The New York Times, Popular Science