Het Britse BAE Systems heeft (luchtvaart)geschiedenis geschreven door een UAV te ontwikkelen dat op geheel nieuwe wijze van koers verandert.
Een vliegtuig moet in verschillende richtingen kunnen draaien en kantelen, en heeft daarom verschillende roeren. Met het richtingsroer kan een luchtvaartuig gieren (zijn staart van links naar rechts bewegen), met het hoogteroer kan het vliegtuig stampen (zijn staart op en neer bewegen), en tot slot kan het gevaarte met het rolroer rollen (naar links of rechts kantelen).
Maar die rolroeren heeft BAE Systems’ onbemande luchtvaartuig MAGMA niet nodig. Het onbemande toestel – dat is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Manchester – manoeuvreert namelijk met supersonische luchtstralen.
Lees ook:
- Koele nieuwe techniek voor hete motoren
- Slimme vliegtuiglaag kan schade aanvoelen
- Filmpje: BAE Systems test schietstoel JSF
Flap-free
Momenteel werkt BAE Systems aan twee varianten van zijn flap-free technologie: Wing Circulation Control (WCC) en Fluidic Thrust Vectoring (FTV). Bij WCC wordt lucht uit de vliegtuigmotor afgetapt en op hoge snelheid uit smalle sleuven in de speciaal gevormde achterrand van de vleugel geperst. Zo vervangt het de rolroeren. FTV gebruikt de supersonische lucht om de hete stuwstraal van de straalmotor af te buigen, waardoor de richting van het vliegtuig kan worden veranderd.
MAGMA heeft tijdens een serie tests het luchtruim gekozen en de WCC- en FTV-technologie succesvol gedemonstreerd.
Anti-stealth
Door bewegende roeren te vervangen door een simpel systeem dat met lucht werkt, kunnen in de toekomst vliegtuigen worden ontwikkeld die lichter, betrouwbaarder en goedkoper in gebruik zijn, denkt BAE Systems. De technologie kan ook de stealth van een vliegtuig verbeteren, want hoe minder openingen en randen een vliegtuig heeft, des te minder zichtbaar het is op de radar van de vijand.
Bronnen: BAE Systems, New Atlas, The Engineer
Beeld: BAE Systems
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!