Helikopterbouwer Bell presenteert de verticaal opstijgende en landende V-280 Valor. Het toestel moet worden wat de voorloper, de V-22 Osprey, had moeten zijn.
De ontwikkeling van de V-22 Osprey was op z’n zachtst niet erg soepel. De kosten liepen bijvoorbeeld na het begin van het project in 1986 vrijwel meteen uit de hand. Het tiltrotor-project zou aanvankelijk 2,5 miljard gaan kosten, maar dat werd uiteindelijk 27 miljard. Tijdens testvluchten tussen 1991 en 2000 crashten er bovendien vier prototypes, waarbij dertig doden vielen. En toen de V-22 uiteindelijk in gebruik was genomen, kletterden er nog eens drie uit de lucht, waarbij het toch al forse dodental met zes werd verhoogd.
Uiteindelijk werden de meeste problemen overwonnen en zullen er dik vierhonderd van rond gaan vliegen, maar de Osprey maakt de belofte niet echt waar. Des te opmerkelijker is het dat Bell (samen met Boeing producent van de V-22) zich toch wil wagen aan een nieuwe tiltrotor.
De V-280 moet het helemaal gaan maken. Hoger, sneller en verder zijn de kernwoorden van het Army’s Future Vertical Lift technology demonstration program, dat uiteindelijk moet leiden tot de nieuwe tiltrotor. Bell wil vier varianten van het toestel bouwen: light, medium, heavy en ultra, zodat voor elke missie een geschikte versie gekozen kan worden.
Het lijkt er trouwens op dat de Amerikaanse fabrikanten steeds extremere manieren zoeken om mensen voor hun product warm te laten lopen. Vorige week donderdag lieten we je al een gruwelijk Amerikaans filmpje zien waarmee een nieuwe onderzeebootjager werd geïntroduceerd. Maar dit ‘reclamefilmpje’ voor de V-280 Valor is nog een maatje erger. Alvast onze verontschuldigingen, maar het is de enige manier om de Valor alvast vliegend te laten zien. Het is voor Bell te hopen dat het Pentagon er wel van onder de indruk is.
Bronnen: AOL Defense, Bell
Beeld: Bell