Beste schudmethode voor spelkaarten ontdekt

KIJK-redactie

15 juli 2015 11:00

Speel je een spelletje poker, dan kun je de kaarten het best schudden met de methode ‘Cut, Riffle, Riffle, Riffle’. Dat ontdekte Aron van Harten in het onderzoek dat hij deed voor zijn profielwerkstuk.

Aron van Harten berekende voor zijn profielwerkstuk wat de beste (meest random) manier is om kaarten te schudden. Hij maakte een computermodel waarin hij combinaties van verschillende schudmethoden analyseerde. Zo maakte hij een ranglijst van 350 verschillende schudmethoden. De meest effectieve methode bleek ‘Cut, Riffle, Riffle, Riffle’. Een opvallende uitkomst, want de World Series of Poker gebruikt de methode ‘Riffle, Riffle, Box, Riffle’ die pas op plaats 89 van de ranglijst te vinden is.

Vijf schudmethoden

In het onderzoek werden vijf schudmethoden geanalyseerd:
– De riffle shuffle: hierbij worden twee stapeltjes gemaakt die met de duimen worden opgetild, waarna men de kaarten een voor een op tafel laat vallen.
– De overhand shuffle: Hierbij wordt een stapeltje kaarten van de onderkant van de stapel gepakt en daarvan steeds het bovenste stapeltje bovenop de stapel gelegd.
– De pile shuffle: Hierbij worden de kaarten simpelweg in een aantal stapeltjes verdeeld en weer bovenop elkaar gelegd.
– De box: de stapel wordt in vier gelijke delen verdeeld die vervolgens weer bovenop elkaar worden gelegd en het eerste stapeltje met het vierde stapeltje wisselt en het tweede met het derde.
– De cut: de stapel wordt in in tweeën gedeeld en de onderste helft wordt bovenop gelegd.

Van Harten zocht de beste combinatie van deze schudmethodes als er vier keer wordt geschud. De volgorde ‘Cut, Riffle, Riffle, Riffle’ leverde de meest random verdeling van de kaarten op.

Jan Kommandeurprijs

Van Harten scoort hoge ogen met zijn onderzoek. Nadat hij in maart de Jan Kommandeurprijs van de Rijksuniversiteit Groningen won, is zijn onderzoek onlangs gepubliceerd in TwoPlusTwo Magazine, een Amerikaans tijdschrift over gokken en poker. Daarnaast is het onderzoek genomineerd voor de Google Science Fair, een wetenschapswedstrijd voor scholieren tot 18 jaar.

Bronnen: TwoPlusTwo Magazine, Google Science Fair, Science LinX