Beter in wiskunde door stroomstootjes

KIJK-redactie

08 november 2010 10:00

Nieuw onderzoek toont aan dat stimulatie van de hersenen door stroomstootjes iemand beter kan maken in rekenkundige opgaven.

Voor mensen met een beroerte was al eerder aangetoond dat ze met kleine, onschadelijke stroomstootjes op de hersenen (tDCS) geholpen konden worden. Onderzoekers hebben dit principe nu toegepast op de pariëtale kwab: het deel van de hersenen dat ons helpt bij het begrijpen van getallen.

De vijftien studenten die de proef op de som namen, kregen de stroomstootjes toegediend terwijl de onderzoekers hen onbekende symbolen lieten zien. Op dezelfde manier als waarop kinderen cijfers leren, moesten ze de waarde van deze symbolen leren.

Daarnaast moesten ze enkele standaardtests uitvoeren om hun algemene vaardigheden te testen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat de hersenstimulatie de mogelijkheid van de deelnemers verbetert om nieuwe cijfers te leren. En dat dit effect tot zes maanden na de training blijft.

Volgens de onderzoekers kan deze techniek ingezet worden om mensen met een wiskundige handicap, zoals dyscalculie, te helpen. Het geeft hen weer de mogelijkheid om in de supermarkt het wisselgeld uit te rekenen, of om etiketten van producten te begrijpen. Wellicht zou hiermee zelfs iedereen aan een wiskundeknobbel kunnen worden geholpen, aldus de wetenschappers.

Bronnen: Cell Press via EurekAlert!, ScienceNOW