Bloodhound gaat tóch op snelheidsrecord jagen

Laurien Onderwater

18 december 2018 10:59

bloodhound ssc

De Bloedhond krijgt toch geen spuitje. Het project lijkt van zijn ondergang te zijn gered door een ondernemer, en het team pakt de draad wéér op.

Het Bloodhound-project kent een nogal roerig verleden. Om een lang verhaal kort te maken: het is een duur project en er is een hoop gedoe geweest om de financiën rond te krijgen. Project gaat door, project wordt afgelast, door, afgelast et cetera.

Maar vorige week leek het écht afgelopen te zijn met de auto die het snelheidsrecord op land moet verbreken. De social media-accounts van Bloodhound SSC waren zelfs al offline gehaald. Zo zeker was het team ervan dat het dit keer toch echt einde verhaal was voor het project.

En nu blijkt weer dat het supersonische voertuig allesbehalve finito is. De Britse ondernemer Ian Warhurst heeft het project namelijk gekocht voor een ‘niet nader genoemd bedrag’, waardoor er weer gejaagd kan worden op het snelheidsrecord. Hoera!

Andy Green

Er wordt al bijna tien jaar gewerkt aan de ‘auto’ die het bestaande snelheidsrecord op land aan stukken moet scheuren. Dat record staat nu op naam van voormalig Royal Air Force-piloot Andy Green, met zijn Thrust SSC (super sonic car).

In september 1997 haalde Green 1019 kilometer per uur en een paar weken later ging hij met een indrukwekkende 1277,98 kilometer per uur als eerste op land door de geluidsbarrière. Maar Bloodhound moet dit ultieme record in Zuid-Afrika gaan verbreken door 1000 mijl (1606 km/u) per uur te rijden.

Raketmotor

Om dat voor elkaar te krijgen, is de SSC voorzien van twee motoren die rechtstreeks voor de aandrijving zorgen. De eerste is een prototype van een straalmotor voor de Eurofighter. Die gaat de bloedhond naar 480 kilometer per uur brengen. Daarna wordt aandrijving overgenomen door een raketmotor. Samen leveren de motoren evenveel vermogen als 180 Formule 1-wagens. De Bloodhound heeft dan ook slechts 42 seconden nodig om de topsnelheid van 1600 km/u te halen.

Er is ook nog een derde motor aan boord. Een Cosworth V8 Formule 1-motor die als een enorme brandstofpomp gaat werken en vloeibare waterstofperoxide (high test peroxide of HTP) in de raketmotor perst.

Aan de techniek zou het dus niet moeten liggen. En als het goed is, aan de financiën nu ook niet meer, dankzij Warhurst. Dus, Bloodhound, laat nou maar eens zien wat je kunt! We hebben lang genoeg gewacht.

Bronnen: BBC News, KIJK (2017)

Beeld: Bloodhound SSC

KIJK 12/2018 complotBen je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!