Het team dat het snelheidsrecord te land wil verbeteren met de Bloodhound, is uit de financiële zorgen en pakt de draad weer op.
Er was acht jaar lang aan ontworpen en gesleuteld. De Bloodhound SSC was voor 95 procent afgebouwd en iedereen stond in de spreekwoordelijke startblokken om het snelheidsrecord te land aan gruzelementen te rijden. En opeens werd het stil. De sponsors lieten het afweten en dus was er niet genoeg geld om het hele circus naar de Zuid-Afrikaanse Hakskeen Pan, een drooggevallen meer in Zuid-Afrika, te verplaatsen en daar met 1609 kilometer (1000 mijl) per uur over de baan te rossen.
Gas geven
Maar er is goed nieuws. In een persbericht laat het Bloodhound-team weten dat er verschillende sponsordeals zijn gesloten en dat de recordpoging in oktober 2017 eindelijk van start kan gaan. Projectdirecteur Richard Noble zegt daarover: “Dat is waarschijnlijk het grootste moment in de geschiedenis van het project. Een paar maanden lang ging het alleen over de financiën, maar nu kunnen we eindelijk gas geven en er echt voor gaan.”
Overigens is oktober 2017 een mooie maand. Dan is het namelijk 20 jaar geleden dat Andy Green het World Land Speed Record in zijn Thrust SSC op 1277,98 km/u zette. En daar staat het nog steeds op.
In juni 2017 gaat de Bloodhound naar het Britse Newquay waar hij met een snelheid van ‘slechts’ 354 km/u een zogenoemde shakedown test ondergaat. Bij zo’n test wordt bekeken of alles aan het snelheidsmonster functioneert en of het live streamen van data en camerabeelden vanuit de cockpit goed werkt. Als die tests eenmaal goed zijn doorlopen, gaat de Bloodhound per Boeing 747 naar Zuid-Afrika.
In KIJK 8/2015 kwam de Bloodhound uitgebreid aan bod. Het artikel is los te verkrijgen via Blendle en eLinea.
Beeld: Bloodhound