De Bloodhound SSC heeft met succes een rit over een drooggevallen meer in Zuid-Afrika uitgevoerd.
Wel, niet, wel, niet, wel, niet. De Bloodhound kent een nogal roerig verleden. Om een lang verhaal kort te maken: het is een duur project en er is een hoop gedoe geweest om de financiën rond te krijgen. Gelukkig werd eind vorig jaar, dankzij de Britse ondernemer Ian Warhurst, nieuw leven geblazen in de auto die het snelheidsrecord op land aan gruzelementen moet rijden.
Vlak voor het weekend reed de supersonische kar een stuk over de Hakskeenpan in Zuid-Afrika, een drooggevallen meer van 20 kilometer lang en ruim een kilometer breed. Een ideale omgeving om het uiteindelijke snelheidsrecord te vestigen.
Lees ook:
And we’re off! Run Profile One has been successfully completed 😃👊🏽🚗🚀
100mph / 160kmh shake down test to bed in brakes and check throttle and steering. Video to follow! #2019HST #BloodhoundLSR pic.twitter.com/gF75RcFfRl
— Bloodhound LSR (@Bloodhound_LSR) October 25, 2019
Shake down
De bloedhond reed vrijdag een lullige 160 kilometer per uur, dat is een tiende van de snelheid die hij uiteindelijk moet behalen (1000 mijl per uur). De auto werd daarbij onderworpen aan een zogeheten shake down test, om te bekijken of de remmen, het gaspedaal en de besturing naar behoren werken.
Andy Green, een RAF-piloot die met de Thrust SSC al jaren het huidige snelheidsrecord op zijn naam heeft staan, bestuurt ook de Bloodhound. Green is de eerste persoon die de geluidsbarrière op land heeft doorbroken.
Raketmotor
De komende dagen wordt de snelheid steeds een beetje opgeschroefd, zodat technici kunnen checken of alle subsystemen werken. Ingenieurs zullen in het bijzonder kijken naar weerstand die de Bloodhound tijdens de proeven ondervindt. Die bepaalt namelijk hoeveel stuwkracht de raketmotor moet leveren.
De SSC is voorzien van twee motoren die rechtstreeks voor de aandrijving zorgen. De eerste is een prototype van een straalmotor voor de Eurofighter. Die gaat de bloedhond naar 480 kilometer per uur brengen. Daarna wordt de aandrijving overgenomen door een raketmotor. Samen leveren de motoren evenveel vermogen als 180 Formule 1-wagens. De Bloodhound heeft dan ook slechts 42 seconden nodig om de topsnelheid van 1600 km/u te halen.
Er is ook nog een derde motor aan boord. Een Cosworth V8 Formule 1-motor die als een enorme brandstofpomp gaat werken en vloeibare waterstofperoxide (high test peroxide of HTP) in de raketmotor perst.
Zeven cijfers
Warhurst heeft overigens nooit verteld hoeveel geld hij in het project heeft gestopt, maar tegen journalisten zegt hij dat het om een bedrag met “zeven cijfers” gaat. Daar voegt hij aan toe dat hij gelooft dat het elke cent waard is. Bovendien denkt Warhurst dat zich meer sponsors zullen melden, zodra ze de auto op hoge snelheid hebben zien rijden.
Bronnen: Twitter, BBC News
Beeld: Bloodhound SSC
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!