Boeing krijgt patent op ‘force field’

Naomi Vreeburg

26 maart 2015 13:00

Het Amerikaanse bedrijf Boeing heeft een patent gekregen op een soort force field dat schokgolven, de dodelijke ‘bijwerking’ van een explosie, moet weren.

In sciencefictionfilms wordt maar wat graag gebruik gemaakt van een force field, een energieschild dat aanvallers af kan weren. ‘Net als in de film, ik wil het’, moet Boeing hebben gedacht. Het Amerikaans lucht- en ruimtevaartbedrijf kreeg onlangs patent op een systeem dat daar op lijkt. Het kan alleen geen fysieke voorwerpen tegenhouden, maar wel schokgolven die door een explosie worden veroorzaakt.

Stel dat er op een paar meter bij je vandaan een bom ontploft. De explosie slingert allerlei dodelijke bomfragmenten en andere rommel naar je toe, maar er is nog iets dat je de kop kan kosten: de schokgolf. Tegen de brokstukken kun je je wapenen met wat bepantsering, maar de schokgolven hou je daar veel minder goed mee tegen. En die kunnen net zo dodelijk zijn.

Om jezelf tegen de schokgolven te beschermen, moet je ze laten ‘afketsen’ of absorberen. Een van de mogelijkheden hiervoor is door de dichtheid, temperatuur of samenstelling van de lucht om je heen te veranderen. Boeing wil dat doen door de lucht op verschillende manieren op te warmen; door middel van bijvoorbeeld een laser, een elektrische boog (vlamboog, denk aan een lasapparaat) of microgolfgenerator.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In bovenstaand filmpje wordt in Star Wars-stijl uitgelegd hoe dit systeem zou moeten werken. Laten wij het maar gewoon bij de KIJK-manier houden. Een sensor ingebouwd in een Humvee, een schip of een ander voertuig, detecteert de explosie. Vervolgens creëert het systeem razendsnel een bal hete lucht die de schokgolven een andere kant op buigt.

Het patent lijkt veelbelovend, maar totdat het systeem is getest, blijft de vraag of zoiets echt kan werken of dat het slechts een gevalletje gebakken lucht is.

Bronnen: USPTO Patent, Popular Science, Wired

Beeld: Boeing/USPTO