Met de verbeterde ondersteuning en de aangepaste vleugelhoek van het transsonische vleugelconcept zouden vliegtuigen sneller en hoger kunnen vliegen.
We nemen niet voor niets het vliegtuig naar verre bestemmingen. Niet alleen draagt het ons over water en bergen, de gevleugelde machines gaan ook gewoon heel erg snel. Sommige passagiersvliegtuigen, zoals de Boeing 747 (de Jumbo Jet) gaan zó hard dat ze bijna supersonische snelheden aantikken.
Maar het vliegen bij deze transsonische snelheden – schommelend om de geluidsbarrière – eist zijn tol. Hierom is Boeing druk bezig met het ontwerpen van speciale vleugels die met dat ‘randgebied’ kunnen omgaan. Onlangs toonde het lucht- en ruimtevaartbedrijf het nieuwste concept.
Lees ook: Lockheed start bouw van supersonisch toestel
Transsonisch
Als je met een supersonische vaart door de lucht schiet, ben je Mach 1 voorbij en ga je dus sneller dan het geluid – 1235 kilometer per uur. Je zou verwachten dat alles onder Mach 1 daarom subsonisch is, maar dat is niet helemaal waar. Schommelend tussen sub- en supersonische snelheden, raas je dan met een transsonische snelheid door de lucht; tussen Mach 0,8 en Mach 1,3.
De meeste passagiersvliegtuigen vliegen met een subsonische snelheid, tot 0,8 Mach (955 km/u). Maar luchtvaartmaatschappijen willen natuurlijk graag de snelste zijn, en drukken steeds meer tegen dat transsonische grensgebied aan. Helaas krijgen we in dat grensgebied, vóór Mach 1, al het een en ander mee van de ‘botsing’ met de geluidsbarrière.
Concept
Ideaal gezien zouden we zo snel mogelijk gaan, zonder daarbij te dicht bij de geluidsbarrière te komen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Niet elk onderdeel van het vliegtuig gaat namelijk op hetzelfde moment van sub- naar transsonische snelheden. Als sommige onderdelen net de transsonische grens bereiken, zijn andere er al overheen. Dit ‘snelheidsverschil’ zorgde er aan het eind van de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld voor dat sommige propelleraangedreven gevechtsvliegtuigen als het ware uit elkaar schudden; de sneller draaiende propellers kwamen al in de buurt van de geluidssnelheid, terwijl de rest van het vliegtuig daar nog niet was.
Boeings nieuwste vleugelconcept, de Transonic Truss-Braced Wing (TTBW), moet transsonische vliegtuigen sneller en hoger laten vliegen dan eerdere versies, dankzij de geoptimaliseerde ondersteuning (truss) en de aangepaste hoek van de vleugel. De TTBW – met de dunne, 52 meter lange vleugels – werd ontworpen voor snelheden van Mach 0,7 tot 0,75, maar bleek na tests ook bruikbaar voor hogere snelheden.
Milieuvriendelijk
Onderdeel van NASA’s SUGAR-project (voor Subsonic Ultra Green Aircraft Research) moet het nieuwe vleugelconcept niet alleen vliegtuigen geschikter maken voor transsonische vluchten. Het groene project streeft vooral naar het aanzienlijk terugbrengen van geluidssterkte, luchtvervuiling en brandstofverbruik van sub- en transsonische vliegtuigen. De vleugels zouden vliegen dus ook milieuvriendelijker maken.
Wanneer we de nieuwe vleugels precies op vliegtuigen zullen gaan zien, is nog niet duidelijk.
Beeld: Boeing Creative Services illustration
Nu in de winkel: KIJK Hoogvliegers! Een special boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier voor maar €6,99.